Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością słuchową
Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W6-NMPC19.2025
| Nazwa modułu: | Wczesna interwencja i wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością słuchową |
|---|---|
| Kod modułu: | PS_SA_E1_WWRDS |
| Kod programu: | W6-NMPC19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu wczesne wspomaganie dziecka z dysfunkcją słuchu uzyskuje podstawową wiedzę na temat rozwoju narządu słuchu w okresie płodowym oraz pamięci słuchowej a także rozwoju słuchu w pierwszych latach życia oraz ogólnego rozwoju; budowa ucha oraz fizjologia słyszenia. Poznaje znaczenie wczesnego wykrycia, zdiagnozowania oraz zastosowania odpowiedniej terapii w przypadku dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Zapoznaje się z technologiami wspomagającymi słyszenie (aparaty, implanty, systemy FM) oraz metodami komunikacji osób niesłyszących i metodami usprawniającymi słuch. Poznaje metody usprawniania słuchu w wieku wczesnodziecięcym, wychowanie słuchowe i metody terapii słuchu (metody: werbo- tonalna, audytywno- werbalna; Van Udena; Fonogesty).
Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej
studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagadnienia wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju i wczesnej edukacji dziecka z niepełnosprawnością słuchową – ukierunkowanie, oczekiwaną efektywność, uwarunkowania i ewaluację; wybrane metody diagnozy i programy stymulacji; zagadnienie wczesnej diagnostyki – metody, techniki, narzędzia; rolę zabawy, zasady współpracy z rodziną i specjalistami, rolę rodziny we wspomaganiu rozwoju dziecka, system wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Polsce i innych państwach (E.1S.W8.) [PS_SA_E1_WWRDS_1] |
KN3_W04 [3/5] |
W zakresie umiejętności absolwent potrafi scharakteryzować wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością słuchową, ich ukierunkowanie, oczekiwaną efektywność oraz uwarunkowania; stosować wczesną diagnostykę – metody, techniki i narzędzia; wykorzystywać wybrane programy diagnozy możliwości rozwojowych i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z dysfunkcją słuchu; opisywać system wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce i innych państwach (E.1S.U8.) [PS_SA_E1_WWRDS_2] |
KJM.2023_U [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PS_SA_E1_WWRDS_fns1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PS_SA_E1_WWRDS_1 |
| ćwiczenia [PS_SA_E1_WWRDS_fns2] | 10 |
Opis [a03] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PS_SA_E1_WWRDS_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||