KN: Fizyka jądrowa
| Nazwa modułu: | KN: Fizyka jądrowa |
|---|---|
| Kod modułu: | KN-F-S2-FJ |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie słuchaczom wiedzy z zakresu fizyki jądrowej. Studenci zapoznają się z rodzajami promieniowania jonizującego, sposobami ich detekcji, z budową jądra, rozpadami promieniotwórczymi, z naturalną promieniotwórczością, energią wiązania, reakcjami jądrowymi, wykorzystaniem energii jądrowej i zjawisk promieniotwórczości w technice i medycynie, wpływie promieniowania jonizującego na organizmy żywe.
W ramach modułu przedstawione zostaną wybrane teoretyczne jak i eksperymentalne aspekty fizyki jądrowej.
Moduł realizowany będzie w formie warsztatów, w trakcie których studenci poprzez rozwiązywanie zadań, problemów, udział w dyskusji, przygotowywanie prezentacji i udział w eksperymencie nauczą się dostrzegać obecność promieniowania jonizującego w otaczającym nas świecie, poznają jego wpływ na rozwój wielu dziedzin nauki. Studenci poznają wagę zdobytej wiedzy z zakresu fizyki jądrowej, która jest niezbędna do podejmowania mądrych decyzji w dziedzinie wykorzystania promieniowania i energii jądrowej oraz do ochrony środowiska naturalnego.
Treści realizowane w ramach modułu są zgodne z aktualną, rozszerzoną podstawą programową z fizyki obowiązującą w szkole ponadpodstawowej.
W ramach modułu z Fizyki Jądrowej studenci będą mieli zajęcia na Pracowni środowiskowej. Podczas praktycznych zajęć przedstawione zostanie zagadnienie naturalnej i sztucznej promieniotwórczości w środowisku. Przedstawione zostaną przykładowe techniki pomiarowe pozwalające na pomiar wybranych izotopów promieniotwórczych w środowisku, przygotowania próby, pomiaru, interpretacji uzyskanego widma. W takcie pracowni przeprowadzimy identyfikację izotopów promieniotwórczych w próbach środowiskowych przy pomocy detektora półprzewodnikowego i scyntylacyjnego (spektrometria gamma). Sprawdzimy jakie są podobieństwa i różnice w detekcji promieniowania przy pomocy tych dwóch detektorów. Omówione zostanie pochodzenie zidentyfikowanych izotopów promieniotwórczych. Sprawdzimy zależność absorpcji promieniowania gamma w materiałach wykonanych z różnych pierwiastków. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak możemy się chronić przed promieniowaniem. Na pracowni poruszone zostanie zagadnienie obecności radonu w środowisku życia człowieka oraz sposobu jego pomiaru w powietrzu (lub w wodzie). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Posługuje się związkiem między energią całkowitą, masą cząstki i jej prędkością, opisuje równoważność masy i energii spoczynkowej, opisuje skład jądra atomowego, opisuje i zapisuje reakcje jądrowe, posługuje się pojęciem energia wiązania, deficyt masy, zna rodzaje promieniowania jądrowego, wymienia ich właściwości, opisuje rozpad izotopu promieniotwórczego, wskazuje wpływ promieniowania jonizującego na organizmy żywe. [FJ_01] |
KN_NDP_F_S2_W01 [5/5] |
Zna przykłady zastosowania zjawisk promieniotwórczych w technice i medycynie. Zna korzyści i niebezpieczeństwa płynące z wykorzystania zjawisk promieniotwórczych w życiu człowieka. [FJ_02] |
KN_NDP_F_S2_W04 [4/5] |
Potrafi precyzyjnie formułować pytania służące pogłębianiu własnego zrozumienia danego tematu. [FJ_03] |
KN_NDP_F_S2_U02 [3/5] |
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować pozyskane informacje i wyciągać wnioski. [FJ_04] |
KN_NDP_F_S2_U06 [3/5] |
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną. [FJ_05] |
KN_NDP_F_S2_U01 [4/5] |
Ma potrzebną wiedzę w zakresie fizyki jądrowej pozwalającą na przeprowadzenie eksperymentu i zrozumienie jego wyników. [FJ_06] |
KN_NDP_F_S2_W01 [5/5] |
Zna i rozumie zasady działania układów pomiarowych aparatury badawczej używanej w eksperymentach, zna metody obliczeniowe, statystyczne i narzędzia informatyczne stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu fizyki i opracowywania wyników eksperymentalnych. [FJ_07] |
KN_NDP_F_S2_W03 [4/5] |
Potrafi zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne. [FJ_08] |
KN_NDP_F_S2_U04 [4/5] |
Potrafi przygotować pisemne sprawozdania z przeprowadzonego eksperymentu. [FJ_09] |
KN_NDP_F_S2_U05 [4/5] |
Zna zasady BHP pozwalające na samodzielną pracę na stanowisku badawczym/pomiarowym. [FJ_10] |
KN_NDP_F_S2_W07 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [01] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praktyka badawcza [e08] |
zaliczenie |
FJ_01 |
| laboratorium [02] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Praktyka badawcza [e08] |
zaliczenie |
FJ_06 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||