KN: Fale mechaniczne i optyka klasyczna
| Nazwa modułu: | KN: Fale mechaniczne i optyka klasyczna |
|---|---|
| Kod modułu: | KN-F-S2-FMiOK |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy na temat fal mechanicznych (w tym fal na wodzie oraz fal dźwiękowych) oraz fal elektromagnetycznych (fale świetlne).
W ramach modułu studenci będą uczestniczyć w warsztatach wraz z pokazami ilustrującymi przedstawione podczas zajęć prawa i zasady związane z ruchem falowym.
Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zachowania fal mechanicznych oraz światła, w tym zasad odbicia, załamania, interferencji oraz dyfrakcji i polaryzacji, a także z metodami badawczymi stosowanymi w optyce klasycznej.
Treści realizowane w ramach modułu są zgodne z aktualną, rozszerzoną podstawą programową z fizyki obowiązującą w szkole ponadpodstawowej.
Głównym zadaniem warsztatu jest nabycie umiejętności teoretycznego i praktycznego wykorzystania pojęć optycznych do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie – dostrzegania ich obecności w otaczającym nas świecie, rozwiązywania problemów z wykorzystaniem odpowiednich praw i zależności optycznych, a także planowania i przeprowadzania obserwacji oraz doświadczeń laboratoryjnych, co umożliwia wyciąganie trafnych wniosków. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student zna główne zagadnienia i prawa z zakresu fal mechanicznych i elektromagnetycznych, akustyki, optyki geometrycznej i fizycznej. [OK_01] |
KN_NDP_F_S2_W01 [4/5] |
Student rozumie kluczowe fizyczne zjawiska związane z propagacją i własnościami fal mechanicznych i elektromagnetycznych i zna formalizm matematyczny konieczny do ich opisu. [OK_02] |
KN_NDP_F_S2_W01 [4/5] |
Student zna i wykorzystuje prawa optyki oraz zjawiska optyczne do formułowania problemu fizycznego i znajduje jego rozwiązanie. [OK_03] |
KN_NDP_F_S2_W01 [3/5] |
Student potrafi wskazać przykłady zastosowania poznanych praw optyki w życiu codziennym oraz interdyscyplinarny charakter fizyki jako nauki. [OK_04] |
KN_NDP_F_S2_U01 [3/5] |
Student potrafi wyjaśnić znaczenie eksperymentów dla rozwoju nauk fizycznych. [OK_05] |
KN_NDP_F_S2_U01 [3/5] |
Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł w celu pogłębienia zrozumienia praw fizyki. [OK_06] |
KN_NDP_F_S2_U07 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [01] | 30 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
OK_01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||