Konteksty socjologiczne zdrowia i choroby
Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2.2023
| Nazwa modułu: | Konteksty socjologiczne zdrowia i choroby |
|---|---|
| Kod modułu: | W6-PE-EZ-S1-KSZ |
| Kod programu: | W6-S1PE19.2.2023 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest analiza koncepcji i współczesnych badań socjologicznych dotyczących zdrowia, choroby w celu uchwycenia i zrozumienia czynników społecznych, złożoności mechanizmów społecznych determinujących ludzkie postrzeganie zdrowia, choroby, procesu leczenia. Ukazanie wielowymiarowego oddziaływania społeczeństwa, kultury, instytucji na zdrowie jednostek i grup społecznych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka jest gotowy/gotowa do analizy socjologicznej oraz refleksji humanistycznej na temat współczesnych procesów społecznych, politycznych, gospodarczych i kulturowych dotyczących zdrowia przy uwzględnieniu perspektywy własnej i drugiego człowieka [PE-EZ-S1-KSZ_K_1] |
K_K02 [3/5] |
student/studentka potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych w odniesieniu do ochrony zdrowia własnego i innych osób; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi określić działania sprzyjające kształtowaniu postawy prospołecznej w odniesieniu do zdrowia innych osób [PE-EZ-S1-KSZ_U_1] |
KN1_U03 [2/5] |
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o różnych koncepcjach socjologicznych, rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach na rzecz poprawy i ochrony zdrowia; rozumie ideę zachowań prozdrowotnych w kontekście funkcjonowania społecznego oraz rozumie, że zdrowie stanowi wartość nadrzędną w różnych kręgach kulturowych [PE-EZ-S1-KSZ_W_1] |
K_W03 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PE-EZ-S1-KSZ_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-KSZ_W_1 |
| ćwiczenia [PE-EZ-S1-KSZ_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PE-EZ-S1-KSZ_K_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||