Critical Thinking and Media Literacy
Kierunek studiów: English Studies: Literature and Culture
Kod programu: W1-S1EL25.2025
| Nazwa modułu: | Critical Thinking and Media Literacy |
|---|---|
| Kod modułu: | W1-ELS1-CTML-2 |
| Kod programu: | W1-S1EL25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | angielski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na rozwijaniu umiejętności myślenia krytycznego oraz ich zastosowaniu w analizie współczesnych mediów. Osoby studiujące doskonalą zdolność oceny argumentów, rozpoznawania uprzedzeń i manipulacji oraz krytycznej analizy konstrukcji i wpływu przekazów medialnych. Kładąc nacisk na logikę, rozumowanie i analizę retoryczną, kurs zachęca do kwestionowania twierdzeń pojawiających się w mediach, identyfikowania technik perswazyjnych oraz świadomego poruszania się w złożonych środowiskach informacyjnych. Poprzez studia przypadków i krytyczne dyskusje uczestnicy rozwijają swoje zdolności analityczne i refleksyjne, pogłębiając aktywne i świadome uczestnictwo we współczesnych praktykach medialnych, zwłaszcza w kontekstach cyfrowych. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
wykazuje odpowiedzialność i krytyczną świadomość w korzystaniu z informacji medialnych, świadomie uwzględnia różnorodne perspektywy oraz potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach krytycznych, argumentując spójnie i z szacunkiem wobec odmiennych punktów widzenia [K01] |
EL_K02 [3/5] |
potrafi krytycznie oceniać przekazy tekstów kultury i medialne, rozpoznawać błędy logiczne, uprzedzenia oraz manipulacyjne techniki narracyjne [U01] |
EL_U02 [2/5] |
stosuje narzędzia analizy retorycznej i logicznej do samodzielnej interpretacji złożonych komunikatów obecnych w tekstach kultury i medialnych w różnych kontekstach [U02] |
EL_U03 [2/5] |
zna techniki analizy argumentacji, retoryki i strategii perswazyjnych stosowanych w tekstach kultury i mediach [W01] |
EL_W01 [2/5] |
rozumie mechanizmy manipulacji informacją oraz wpływ tekstów kultury i mediów na kształtowanie opinii publicznej i postaw społecznych [W02] |
EL_W04 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||