Modelowanie i symulacja komputerowa
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S2MT19.2025
| Nazwa modułu: | Modelowanie i symulacja komputerowa |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S2-25-MSKom |
| Kod programu: | W4-S2MT19.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest kształcenie umiejętności analitycznych budowanie modeli matematycznych wybranych problemów oraz zakodowanie opracowanego modelu w wybranym języku programowania wysokiego poziomu. Celami pośrednimi są kształcenie umiejętności metodycznych (np. wykorzystanie dostępnej technologii w celu przygotowania projektu, bądź analizy), kształcenie umiejętności poznawczych (np. analiza danych/treści źródłowych podanych w formie artykułów i podręczników, także obcojęzycznych), kształcenie umiejętności interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników oraz kształcenie umiejętności pracy zespołowej (np. praca w małych grupach w czasie warsztatów i poza nimi).
Treści modułu:
1. Zapoznanie studenta z rolą i miejscem problematyki modelowania matematycznego w historycznym rozwoju matematyki i nauk pokrewnych.
2. Wprowadzenie potrzebnej wiedzy teoretycznej i pokazanie możliwości stosowania jej do rozwiązywania problemów wywodzących się z zastosowań.
3. Wskazanie powiązań omawianych zagadnień z pokrewnymi dziedzinami nauk.
4. Omówienie metod numerycznych stosowanych do rozwiązywania wybranych zagadnień matematycznych w naukach przyrodniczych.
5. Przygotowanie programów omawianych w czasie wykładu modeli.
6. Omówienie możliwych kierunków rozwoju problematyki wykładu i ich znaczenia dla nauki i postępu cywilizacyjnego. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
potrafi wykorzystać język matematyki do opisu zachowania układu [MSKom_1] |
K_U07 [5/5] |
jest gotów do formułowania obiektywnych opinii w zagadnieniach, w których matematyka jest językiem opisu [MSKom_2] |
K_K06 [4/5] |
jest gotów do wyszukiwania nowych informacji związanych z danym tematem [MSKom_3] |
K_K02 [4/5] |
potrafi przeprowadzić dowody wykorzystując poznane wcześniej wiadomości z algebry i analizy matematycznej [MSKom_4] |
K_U04 [3/5] |
zna i rozumie specjalistyczne zagadnienia związane m.in. z analizą matematyczną i algebrą [MSKom_5] |
K_W04 [2/5] |
potrafi przeprowadzić symulację komputerową za pomocą wybranego programu - napisać program w wybranym języku programowania wysokiego poziomu. [MSKom_6] |
K_U07 [4/5] |
zna zaawansowane techniki obliczeniowe, wspomagające pracę matematyka i rozumie ich ograniczenia [MSKom_7] |
K_W04 [3/5] |
potrafi przeprowadzić prezentację z osiągniętych wyników [MSKom_8] |
K_U09 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [MSKom_fs_1] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
MSKom_1 |
| laboratorium [MSKom_fs_2] | 30 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z komputerem [d01] |
zaliczenie |
MSKom_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||