Wstęp do literaturoznawstwa Kierunek studiów: Filologia angielska: kultura-media-translacja
Kod programu: W1-S1FC25.2025

Nazwa modułu: Wstęp do literaturoznawstwa
Kod modułu: W1-FCELS1-WL-1
Kod programu: W1-S1FC25.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kursu jest omówienie wybranych terminów odnoszących się do organizacji dzieła literackiego. Punkt wyjścia stanowią podstawowe podziały i rozróżnienia (np. epika/liryka/dramat; poezja/proza), uzupełnione następnie o bardziej szczegółowe realizacje i warianty (np. formy narracji, środki stylistyczne, zasady kompozycji, fikcja literacka). W ramach kursu istotne jest jednocześnie wskazanie, iż teoretyczne elementy studiów nad literaturą mają charakter bardziej porządkujący i objaśniający niż normatywny. Podczas wykładów w centrum uwagi znajdują się wybrane elementy teorii literatury. Zadaniem ćwiczeń jest lektura tekstów źródłowych oraz ich przykładowe zastosowanie w interpretacji literatury
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość swojej wiedzy w zakresie literaturoznawstwa i umiejętności analizy tekstów literackich tworzonych w języku angielskim oraz dąży do zwiększenia tych kompetencji [K01]
FC_K01 [2/5]
potrafi samodzielnie przeczytać i zanalizować średnio trudny tekst teoretyczno-literacki oraz odnieść tak pozyskane informacje do interpretacji tekstu literackiego [U01]
FC_U04 [2/5]
zna i rozumie najważniejsze podziały, klasyfikacje i teoretyczne rozróżnienia odnoszące się do organizacji dzieła literackiego [W01]
FC_W02 [2/5]
zna i rozumie podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie; potrafi je zdefiniować i zastosować [W02]
FC_W02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 W02
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K01 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)