Wstęp do literaturoznawstwa
Kierunek studiów: Filologia angielska: kultura-media-translacja
Kod programu: W1-S1FC25.2025

Nazwa modułu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
---|---|
Kod modułu: | W1-FCELS1-WL-1 |
Kod programu: | W1-S1FC25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kursu jest omówienie wybranych terminów odnoszących się do organizacji dzieła literackiego. Punkt wyjścia stanowią podstawowe podziały i rozróżnienia (np. epika/liryka/dramat; poezja/proza), uzupełnione następnie o bardziej szczegółowe realizacje i warianty (np. formy narracji, środki stylistyczne, zasady kompozycji, fikcja literacka). W ramach kursu istotne jest jednocześnie wskazanie, iż teoretyczne elementy studiów nad literaturą mają charakter bardziej porządkujący i objaśniający niż normatywny. Podczas wykładów w centrum uwagi znajdują się wybrane elementy teorii literatury. Zadaniem ćwiczeń jest lektura tekstów źródłowych oraz ich przykładowe zastosowanie w interpretacji literatury |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma świadomość swojej wiedzy w zakresie literaturoznawstwa i umiejętności analizy tekstów literackich tworzonych w języku angielskim oraz dąży do zwiększenia tych kompetencji [K01] |
FC_K01 [2/5] |
potrafi samodzielnie przeczytać i zanalizować średnio trudny tekst teoretyczno-literacki oraz odnieść tak pozyskane informacje do interpretacji tekstu literackiego [U01] |
FC_U04 [2/5] |
zna i rozumie najważniejsze podziały, klasyfikacje i teoretyczne rozróżnienia odnoszące się do organizacji dzieła literackiego [W01] |
FC_W02 [2/5] |
zna i rozumie podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie; potrafi je zdefiniować i zastosować [W02] |
FC_W02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |