Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego
Kod modułu: W2-TZ-S1-038
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot „Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego” analizuje rolę turystyki jako istotnego czynnika wspierającego rozwój społeczno-gospodarczy na szczeblu lokalnym i regionalnym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami wpływu turystyki na rozwój infrastruktury, gospodarki, kultury oraz jakości życia mieszkańców. Przedmiot porusza zagadnienia związane z planowaniem i zarządzaniem turystyką w sposób zrównoważony, uwzględniający potrzeby lokalnych społeczności oraz ochronę dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Przedmiot łączy elementy ekonomii, socjologii, geografii, zarządzania oraz ochrony środowiska. W trakcie zajęć studenci będą analizować case studies z różnych regionów świata oraz uczestniczyć w dyskusjach. Głównym celem przedmiotu Turystyka jako element rozwoju lokalnego i regionalnego jest zapoznanie studentów z rolą turystyki w rozwoju lokalnym i regionalnym – zrozumienie, jak turystyka wpływa na rozwój infrastruktury, gospodarki, kultury oraz jakości życia mieszkańców, rozwinięcie umiejętności planowania i zarządzania turystyką w sposób zrównoważony – nauka tworzenia strategii turystycznych, które uwzględniają potrzeby lokalnych społeczności oraz ochronę dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz przygotowanie studentów do identyfikowania szans i wyzwań związanych z rozwojem turystyki – analiza korzyści i zagrożeń wynikających z rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie rolę turystyki w rozwoju społeczno-gospodarczym na poziomie lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_1]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
rozumie wpływ turystyki na infrastrukturę, gospodarkę, kulturę oraz jakość życia mieszkańców [W2-TZ-S1-038_2]
TZ-W04 [1/5] TZ-W05 [1/5]
zna zasady zrównoważonego planowania i zarządzania turystyką [W2-TZ-S1-038_3]
TZ-W05 [1/5] TZ-W06 [1/5]
potrafi analizować korzyści i wyzwania związane z rozwojem turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_4]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
potrafi projektować strategie turystyczne, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-038_5]
TZ-U03 [1/5] TZ-U06 [1/5]
potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy związane z rozwojem turystyki w kontekście lokalnym i regionalnym [W2-TZ-S1-038_6]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
jest świadomy wpływu turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-038_7]
TZ-K05 [1/5] TZ-K06 [1/5]
rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży turystycznej [W2-TZ-S1-038_8]
TZ-K03 [1/5] TZ-K04 [1/5]
jest gotów do promowania i wdrażania zasad zrównoważonej turystyki w swojej przyszłej pracy zawodowej [W2-TZ-S1-038_9]
TZ-K03 [1/5] TZ-K05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-TZ-S1-038_fs_2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie W2-TZ-S1-038_1 W2-TZ-S1-038_2 W2-TZ-S1-038_3 W2-TZ-S1-038_4 W2-TZ-S1-038_5 W2-TZ-S1-038_6 W2-TZ-S1-038_7 W2-TZ-S1-038_8 W2-TZ-S1-038_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)