Socjologia turystyki zrównoważonej
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Socjologia turystyki zrównoważonej |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-010 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Socjologia turystyki zrównoważonej to przedmiot, który wprowadza studentów w zagadnienia związane z socjologicznymi aspektami turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji zrównoważonego rozwoju. Przedmiot koncentruje się na analizie relacji między turystyką a społeczeństwem, w tym na wpływie turystyki na społeczności lokalne, kulturę, środowisko. Studenci zapoznają się z kluczowymi teoriami socjologicznymi, które wyjaśniają zachowania turystów oraz wpływ turystyki na społeczeństwo i środowisko. Przedmiot rozwija umiejętności analizy i zrozumienia społecznych aspektów turystyki, co jest niezbędne do projektowania i wdrażania zrównoważonych praktyk w branży turystycznej. Przedmiot łączy elementy socjologii, antropologii, ochrony środowiska i zarządzania turystyką. Głównym celem przedmiotu Socjologia turystyki zrównoważonej jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia i analizy społecznych aspektów turystyki, ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, zapoznanie studentów z teoriami socjologicznymi dotyczącymi turystyki i ich zastosowaniem w praktyce oraz rozwinięcie umiejętności analizy wpływu turystyki na społeczności lokalne, kulturę i środowisko |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie teorie socjologiczne dotyczące turystyki i ich zastosowanie w praktyce [W2-TZ-S1-010_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ turystyki na społeczności lokalne, kulturę i środowisko [W2-TZ-S1-010_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna zasady zrównoważonego rozwoju turystyki oraz ich znaczenie dla ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego [W2-TZ-S1-010_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować i oceniać wpływ turystyki na społeczności lokalne, kulturę i środowisko [W2-TZ-S1-010_4] |
TZ-U02 [1/5] |
potrafi identyfikować i proponować rozwiązania problemów społecznych i środowiskowych w kontekście działalności turystycznej [W2-TZ-S1-010_5] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać zrównoważone praktyki w branży turystycznej [W2-TZ-S1-010_6] |
TZ-U05 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-TZ-S1-010_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-010_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |