Społeczności lokalne wobec turystyki
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Społeczności lokalne wobec turystyki |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-034 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot „Społeczności lokalne wobec turystyki” bada interakcje między społecznościami lokalnymi a szybko rozwijającym się sektorem turystycznym. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi aspektami wpływu turystyki na życie społeczności lokalnych, zarówno w kontekście korzyści, jak i wyzwań. Przedmiot porusza zagadnienia związane z kulturą, ekonomią, środowiskiem naturalnym oraz zarządzaniem zasobami lokalnymi w kontekście turystyki. Studenci będą analizować case studies z różnych regionów świata, aby zrozumieć, jak społeczności adaptują się do zmian wywołanych napływem turystów oraz jak mogą aktywnie uczestniczyć w rozwoju zrównoważonej turystyki. Głównym celem przedmiotu Społeczności lokalne wobec turystyki jest zapoznanie studentów z wpływem turystyki na społeczności lokalne – zrozumienie, jak turystyka wpływa na życie codzienne, kulturę, tradycje i gospodarkę lokalnych społeczności, rozwinięcie umiejętności analizy korzyści i wyzwań – identyfikacja zarówno pozytywnych aspektów (np. wzrost dochodów, rozwój infrastruktury), jak i negatywnych skutków turystyki (np. degradacja środowiska, utrata tożsamości kulturowej) oraz przygotowanie studentów do projektowania zrównoważonych rozwiązań – opracowywanie strategii i projektów turystycznych, które uwzględniają potrzeby i perspektywy społeczności lokalnych, promując zrównoważony rozwój. Studenci poznają rolę partycypacji społecznej dla rozwoju turystyki zrównoważonej |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie wpływ turystyki na życie społeczne, kulturowe i ekonomiczne społeczności lokalnych [W2-TZ-S1-034_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie koncepcje zrównoważonego rozwoju turystyki oraz ich znaczenie dla społeczności lokalnych [W2-TZ-S1-034_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna metody analizy relacji między turystyką a społecznościami lokalnymi oraz narzędzia wspierające harmonijną współpracę [W2-TZ-S1-034_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować korzyści i wyzwania związane z rozwojem turystyki dla społeczności lokalnych [W2-TZ-S1-034_4] |
TZ-U02 [1/5] |
potrafi projektować strategie turystyczne, które uwzględniają potrzeby i perspektywy społeczności lokalnych [W2-TZ-S1-034_5] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi identyfikować i rozwiązywać konflikty wynikające z relacji między turystyką a społecznościami lokalnymi [W2-TZ-S1-034_6] |
TZ-U05 [1/5] |
jest świadomy wpływu turystyki na środowisko naturalne, kulturę i społeczeństwo oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-034_7] |
TZ-K01 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-TZ-S1-034_fs_1] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-034_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |