Etyka w turystyce zrównoważonej
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: | Etyka w turystyce zrównoważonej |
---|---|
Kod modułu: | W2-TZ-S1-033 |
Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot 'Etyka w turystyce zrównoważonej' stanowi krytyczną analizę dylematów moralnych i odpowiedzialności podmiotów turystycznych w kontekście celów zrównoważonego rozwoju. Program obejmuje zarówno teoretyczne podstawy etyki środowiskowej i biznesowej, jak i ich praktyczne zastosowanie w sektorze turystycznym, ze szczególnym uwzględnieniem konfliktów między interesami ekonomicznymi, ochroną środowiska i prawami społeczności lokalnych. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z zasadami etycznymi, które powinny kierować działaniami w branży turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności społecznej, środowiskowej i kulturowej. Przedmiot wyposaży studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania decyzji etycznych w kontekście zrównoważonego rozwoju turystyki, a także kształtowanie postaw odpowiedzialności i świadomości etycznej wśród przyszłych pracowników branży turystycznej. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy etyki, filozofii, zarządzania turystyką oraz ochrony środowiska. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przypadki etycznych dylematów w turystyce oraz przygotowywać projekty związane z etycznym zarządzaniem turystyką. Głównym celem przedmiotu Etyka w turystyce zrównoważonej jest zapoznanie studentów z zasadami etycznymi w turystyce zrównoważonej oraz ich znaczeniem dla rozwoju branży, rozwinięcie umiejętności analizy etycznych dylematów w turystyce oraz podejmowania decyzji zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz przygotowanie studentów do identyfikowania i rozwiązywania problemów etycznych związanych z turystyką zrównoważoną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zasady etyczne w turystyce zrównoważonej oraz ich znaczenie dla rozwoju branży [W2-TZ-S1-033_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ decyzji etycznych na środowisko naturalne, kulturę i społeczeństwo oraz zasady zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-033_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna metody analizy etycznych dylematów w turystyce oraz podejmowania decyzji zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-033_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować etyczne dylematy w turystyce oraz podejmować decyzje zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-033_4] |
TZ-U03 [1/5] |
potrafi identyfikować i rozwiązywać problemy etyczne związane z turystyką zrównoważoną [W2-TZ-S1-033_5] |
TZ-U02 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać strategie etycznego zarządzania turystyką zrównoważoną [W2-TZ-S1-033_6] |
TZ-U05 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [W2-TZ-S1-033_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-033_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |