Zróżnicowanie kulturowe świata Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: Zróżnicowanie kulturowe świata
Kod modułu: W2-TZ-S1-009
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot koncentruje się na analizie różnic i podobieństw między kulturami, ich wpływie na zachowania społeczne, tradycje, obyczaje oraz na rozwój turystyki. Studenci zapoznają się z kluczowymi pojęciami z zakresu kulturoznawstwa, antropologii kulturowej i socjologii, a także z przykładami różnorodności kulturowej w różnych regionach świata. Przedmiot rozwija umiejętność analizy i zrozumienia różnic kulturowych, co jest niezbędne w pracy w branży turystycznej, gdzie kontakt z różnymi kulturami jest codziennością. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy kulturoznawstwa, antropologii, socjologii i zarządzania turystyką. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady różnic kulturowych, uczestniczyć w dyskusjach oraz przygotowywać projekty związane z promocją kultury i turystyki kulturowej. Głównym celem przedmiotu Zróżnicowanie kulturowe świata jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do zrozumienia i analizy różnorodności kulturowej na świecie, zapoznanie studentów z pojęciami i teoriami z zakresu kulturoznawstwa i antropologii kulturowej a także rozwinięcie umiejętności analizy i zrozumienia różnic kulturowych oraz ich wpływu na zachowania społeczne i rozwój turystyki
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie pojęcia i teorie z zakresu kulturoznawstwa i antropologii kulturowej [W2-TZ-S1-009_1]
TZ-W01 [1/5] TZ-W02 [1/5]
rozumie wpływ różnic kulturowych na zachowania społeczne, tradycje i obyczaje [W2-TZ-S1-009_2]
TZ-W01 [1/5] TZ-W03 [1/5]
zna zasady promocji turystyki kulturowej oraz jej znaczenie dla rozwoju turystyki [W2-TZ-S1-009_3]
TZ-W04 [1/5] TZ-W05 [1/5]
potrafi analizować i porównywać różnice kulturowe w różnych regionach świata [W2-TZ-S1-009_4]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
potrafi identyfikować i oceniać wpływ różnic kulturowych na rozwój turystyki [W2-TZ-S1-009_5]
TZ-U02 [1/5] TZ-U03 [1/5]
potrafi projektować i wdrażać strategie promocji turystyki kulturowej z uwzględnieniem różnic kulturowych [W2-TZ-S1-009_6]
TZ-U03 [1/5] TZ-U05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-TZ-S1-009_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie W2-TZ-S1-009_1 W2-TZ-S1-009_2 W2-TZ-S1-009_3 W2-TZ-S1-009_4 W2-TZ-S1-009_5 W2-TZ-S1-009_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)