Turystyka na obszarach poprzemysłowych Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025

Nazwa modułu: Turystyka na obszarach poprzemysłowych
Kod modułu: W2-TZ-S1-016
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot zajmuje się analizą procesów rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych, takich jak dawne kopalnie, fabryki, huty, do celów turystycznych. Studenci zapoznają się z przykładami udanych transformacji tych terenów w atrakcje turystyczne, takimi jak muzea przemysłowe, parki tematyczne, centra kultury czy trasy turystyczne. Przedmiot rozwija umiejętność planowania i zarządzania turystyką na obszarach poprzemysłowych, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju i ochrony dziedzictwa przemysłowego. Przedmiot łączy elementy geografii, historii, zarządzania turystyką oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady rewitalizacji obszarów poprzemysłowych, uczestniczyć w dyskusjach oraz przygotowywać projekty związane z rozwojem turystyki na tych terenach. Głównym celem przedmiotu Turystyka na obszarach poprzemysłowych jest zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych na potrzeby turystyki, rozwinięcie umiejętności analizy potencjału turystycznego obszarów poprzemysłowych oraz identyfikacji czynników wpływających na ich atrakcyjność oraz przygotowanie studentów do planowania i zarządzania turystyką na obszarach poprzemysłowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie procesy rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych na potrzeby turystyki [W2-TZ-S1-016_1]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
rozumie wpływ turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy obszarów poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_2]
TZ-W01 [1/5] TZ-W04 [1/5]
zna zasady zrównoważonego rozwoju turystyki oraz ich znaczenie dla ochrony dziedzictwa przemysłowego [W2-TZ-S1-016_3]
TZ-W04 [1/5] TZ-W05 [1/5]
potrafi analizować i oceniać potencjał turystyczny obszarów poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_4]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
potrafi identyfikować i proponować rozwiązania problemów związanych z rozwojem turystyki na obszarach poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_5]
TZ-U01 [1/5] TZ-U02 [1/5]
potrafi projektować i wdrażać strategie rozwoju turystyki na obszarach poprzemysłowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-016_6]
TZ-U03 [1/5] TZ-U06 [1/5]
jest świadomy wpływu turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy obszarów poprzemysłowych oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-016_7]
TZ-K05 [1/5] TZ-K06 [1/5]
rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży turystycznej [W2-TZ-S1-016_8]
TZ-K03 [1/5] TZ-K04 [1/5]
jest gotów do promowania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w swojej przyszłej pracy zawodowej [W2-TZ-S1-016_9]
TZ-K03 [1/5] TZ-K05 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W2-TZ-S1-016_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie W2-TZ-S1-016_1 W2-TZ-S1-016_2 W2-TZ-S1-016_4 W2-TZ-S1-016_5
laboratorium [W2-TZ-S1-016_fs_2] 15 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01]  zaliczenie W2-TZ-S1-016_3 W2-TZ-S1-016_6 W2-TZ-S1-016_7 W2-TZ-S1-016_8 W2-TZ-S1-016_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)