Turystyka na obszarach poprzemysłowych
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
| Nazwa modułu: | Turystyka na obszarach poprzemysłowych |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-TZ-S1-016 |
| Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot zajmuje się analizą procesów rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych, takich jak dawne kopalnie, fabryki, huty, do celów turystycznych. Studenci zapoznają się z przykładami udanych transformacji tych terenów w atrakcje turystyczne, takimi jak muzea przemysłowe, parki tematyczne, centra kultury czy trasy turystyczne. Przedmiot rozwija umiejętność planowania i zarządzania turystyką na obszarach poprzemysłowych, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju i ochrony dziedzictwa przemysłowego. Przedmiot łączy elementy geografii, historii, zarządzania turystyką oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady rewitalizacji obszarów poprzemysłowych, uczestniczyć w dyskusjach oraz przygotowywać projekty związane z rozwojem turystyki na tych terenach. Głównym celem przedmiotu Turystyka na obszarach poprzemysłowych jest zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych na potrzeby turystyki, rozwinięcie umiejętności analizy potencjału turystycznego obszarów poprzemysłowych oraz identyfikacji czynników wpływających na ich atrakcyjność oraz przygotowanie studentów do planowania i zarządzania turystyką na obszarach poprzemysłowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
rozumie procesy rewitalizacji i adaptacji obszarów poprzemysłowych na potrzeby turystyki [W2-TZ-S1-016_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy obszarów poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna zasady zrównoważonego rozwoju turystyki oraz ich znaczenie dla ochrony dziedzictwa przemysłowego [W2-TZ-S1-016_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować i oceniać potencjał turystyczny obszarów poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_4] |
TZ-U01 [1/5] |
potrafi identyfikować i proponować rozwiązania problemów związanych z rozwojem turystyki na obszarach poprzemysłowych [W2-TZ-S1-016_5] |
TZ-U01 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać strategie rozwoju turystyki na obszarach poprzemysłowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-016_6] |
TZ-U03 [1/5] |
jest świadomy wpływu turystyki na rozwój społeczno-gospodarczy obszarów poprzemysłowych oraz gotów do podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-016_7] |
TZ-K05 [1/5] |
rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży turystycznej [W2-TZ-S1-016_8] |
TZ-K03 [1/5] |
jest gotów do promowania i wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w swojej przyszłej pracy zawodowej [W2-TZ-S1-016_9] |
TZ-K03 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W2-TZ-S1-016_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-016_1 |
| laboratorium [W2-TZ-S1-016_fs_2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-016_3 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||