Fizycznogeograficzne podstawy turystyki
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
| Nazwa modułu: | Fizycznogeograficzne podstawy turystyki |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-TZ-S1-001 |
| Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot "Fizycznogeograficzne podstawy turystyki" stanowi interdyscyplinarne wprowadzenie do analizy środowiska przyrodniczego jako bazy rozwoju turystyki. Program obejmuje systematyzację komponentów środowiska geograficznego (rzeźba terenu, klimat, wody, szata roślinna) i ich waloryzację pod kątem funkcji turystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów przyrodniczych kształtujących atrakcyjność turystyczną regionów. Przedmiot koncentruje się na zrozumieniu procesów przyrodniczych, które kształtują krajobraz oraz na analizie, w jaki sposób te procesy wpływają na atrakcyjność turystyczną regionów. Studenci zapoznają się z elementami środowiska przyrodniczego, takimi jak rzeźba terenu i budowa geologiczna, klimat, wody powierzchniowe i podziemne, gleby, flora i fauna, oraz ich rolą w tworzeniu produktów turystycznych.
Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc wiedzę z zakresu geografii fizycznej, ekologii, ochrony środowiska i turystyki. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady regionów turystycznych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, aby zrozumieć, jak czynniki fizycznogeograficzne wpływają na rozwój różnych form turystyki, takich jak turystyka górska, nadmorska, jeziorna czy przyrodnicza. Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z procesami fizycznogeograficznymi kształtującymi środowisko przyrodnicze oraz ich znaczeniem dla turystyki, rozwinięcie umiejętności analizy krajobrazu pod kątem jego atrakcyjności turystycznej oraz zrozumienie zależności między środowiskiem przyrodniczym a działalnością turystyczną, w tym wpływu turystyki na środowisko naturalne. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie procesy fizycznogeograficzne kształtujące środowisko przyrodnicze (rzeźba terenu, budowa geologiczna, klimat, wody, gleby, flora i fauna) [W2-TZ-S1-001_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ środowiska przyrodniczego na atrakcyjność turystyczną regionów [W2-TZ-S1-001_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna zasady zrównoważonego wykorzystania zasobów przyrodniczych w turystyce [W2-TZ-S1-001_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi oceniać walory przyrodnicze pod kątem ich wykorzystania w turystyce [W2-TZ-S1-001_4] |
TZ-U01 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W2-TZ-S1-001_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-001_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||