Atrakcje turystyczne świata
Kierunek studiów: Turystyka zrównoważona
Kod programu: W2-S1TZ25.2025
| Nazwa modułu: | Atrakcje turystyczne świata |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-TZ-S1-013 |
| Kod programu: | W2-S1TZ25.2025 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Atrakcje turystyczne świata to przedmiot analizujący globalne dziedzictwo turystyczne, obejmujące zarówno materialne i niematerialne obiekty przyciągające ruch turystyczny. Program koncentruje się na systematyce i charakterystyce kluczowych kategorii atrakcji, w tym: obiektów dziedzictwa kulturowego, fenomenów przyrodniczych, obszarów chronionych, historycznych ośrodków miejskich, sanktuariów religijnych oraz współczesnych obiektów turystycznych. Studenci zapoznają się z charakterystyką tych miejsc, ich historią, znaczeniem kulturowym i przyrodniczym, a także z czynnikami, które wpływają na ich popularność wśród turystów. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny, łącząc elementy geografii, historii, kulturoznawstwa i zarządzania turystyką. W trakcie zajęć studenci będą analizować konkretne przykłady atrakcji turystycznych, zarówno tych dobrze znanych, jak i mniej popularnych, aby zrozumieć, jak różnorodność kulturowa i przyrodnicza wpływa na atrakcyjność turystyczną w turystyce zrównoważonej. Głównym celem przedmiotu Atrakcje turystyczne świata jest zapoznanie studentów z charakterystyką najważniejszych atrakcji turystycznych na świecie, w tym ich historii, znaczenia kulturowego i przyrodniczego, rozwinięcie umiejętności analizy i porównywania atrakcji turystycznych pod kątem ich atrakcyjności i specyfiki oraz przygotowanie studentów do identyfikacji czynników wpływających na popularność atrakcji turystycznych wśród turystów. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
rozumie charakterystykę najważniejszych atrakcji turystycznych na świecie, w tym ich historii, znaczenia kulturowego i przyrodniczego [W2-TZ-S1-013_1] |
TZ-W01 [1/5] |
rozumie wpływ czynników kulturowych, historycznych i przyrodniczych na atrakcyjność turystyczną [W2-TZ-S1-013_2] |
TZ-W01 [1/5] |
zna zasady zrównoważonego rozwoju turystyki oraz ich znaczenie dla ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego [W2-TZ-S1-013_3] |
TZ-W04 [1/5] |
potrafi analizować i porównywać atrakcje turystyczne pod kątem ich atrakcyjności i specyfiki [W2-TZ-S1-013_4] |
TZ-U01 [1/5] |
potrafi identyfikować i oceniać czynniki wpływające na popularność atrakcji turystycznych [W2-TZ-S1-013_5] |
TZ-U01 [1/5] |
potrafi projektować i wdrażać promocję atrakcji turystycznych z uwzględnieniem ich unikalnych cech [W2-TZ-S1-013_6] |
TZ-U03 [1/5] |
jest świadomy różnorodności kulturowej i przyrodniczej atrakcji turystycznych oraz gotów do promowania ich zrównoważonego rozwoju [W2-TZ-S1-013_7] |
TZ-K05 [1/5] |
rozumie znaczenie odpowiedzialności społecznej i środowiskowej w branży turystycznej [W2-TZ-S1-013_8] |
TZ-K03 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [W2-TZ-S1-013_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W2-TZ-S1-013_1 |
| laboratorium [W2-TZ-S1-013_fs_2] | 30 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
W2-TZ-S1-013_3 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||