Teorie krytyczne Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: W6-S2AK19.2025

Nazwa modułu: Teorie krytyczne
Kod modułu: W6-AK-S2-TK
Kod programu: W6-S2AK19.2025
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma umożliwić osobom studiującym pogłębienie wiedzy na temat różnych stanowisk poznawczych związanych ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzących w niej procesów. Studenci/studentki poznają modelowe wyjaśnienia i krytyczne interpretacje znaczeniowe kultury, jak też obecne sposoby rozumienia wiedzy antropologicznej. Zajęcia pozwalają ukazać i scharakteryzować istniejące obecnie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego współczesnej etnologii i antropologii kulturowej. Zagadnienia podejmowane w ramach modułu mają na celu ukazanie istotnej roli teorii krytycznych w tworzeniu warsztatu badawczego, przydatnego między innymi w konstruowaniu pracy dyplomowej oraz na innych polach aktywności badawczej i zawodowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma pogłębioną świadomość sensu i celu współczesnej krytycznej refleksji antropologicznej dla kształtowania się partnerskich, dialogowych relacji między badaczem a podmiotami badanymi [_K_1]
K_K01 [4/5]
jest wrażliwy na etyczne aspekty związane z własną pracą badawczą i publikacyjną [_K_2]
K_K07 [2/5]
potrafi wykorzystać wiedzę antropologiczną w formułowaniu hipotez oraz krytycznych argumentacji na temat możliwości antropologicznej analizy kultury, źródeł inspiracji współczesnych badań antropologicznych oraz dotychczasowego dorobku empirycznego i teoretycznego etnologii i antropologii kulturowej [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5]
potrafi w oparciu o samodzielnie dobraną literaturę antropologiczną identyfikować problemy epistemologiczne wynikające z działalności tekstualnej antropologa oraz wykrywać złożone zależności między kształtowaniem się idei i narzędzi pojęciowych antropologii kulturowej, a kontekstem społecznym, historycznym i kulturowym [_U_2]
K_U05 [4/5]
zna szczegółowo krytyczne stanowiska poznawcze związane ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzącymi w niej procesami [_W_1]
K_W05 [4/5] K_W06 [4/5]
zna i rozumie modelowe wyjaśnienia i krytyczne interpretacje znaczeniowe kultury oraz współczesne pojmowanie wiedzy antropologicznej; zna i rozumie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego współczesnej antropologii kulturowej [_W_2]
K_W05 [4/5]
ma rozszerzoną usystematyzowaną wiedzę na temat różnych koncepcji dotyczących człowieka, stanowiących podstawy wiedzy humanistycznej [_W_3]
K_W06 [5/5]
zna i rozumie na podstawie rozszerzonym znaczenie teorii krytycznych w kształtowaniu i interpretowaniu zjawisk kulturowych [_W_4]
K_W07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie _W_1 _W_2 _W_3 _W_4
ćwiczenia [_fs_2] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie _K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)