Teorie krytyczne
Kierunek studiów: Etnologia i antropologia kulturowa
Kod programu: W6-S2AK19.2025

Nazwa modułu: | Teorie krytyczne |
---|---|
Kod modułu: | W6-AK-S2-TK |
Kod programu: | W6-S2AK19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 5 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma umożliwić osobom studiującym pogłębienie wiedzy na temat różnych stanowisk poznawczych związanych ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzących w niej procesów. Studenci/studentki poznają modelowe wyjaśnienia i krytyczne interpretacje znaczeniowe kultury, jak też obecne sposoby rozumienia wiedzy antropologicznej. Zajęcia pozwalają ukazać i scharakteryzować istniejące obecnie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego współczesnej etnologii i antropologii kulturowej. Zagadnienia podejmowane w ramach modułu mają na celu ukazanie istotnej roli teorii krytycznych w tworzeniu warsztatu badawczego, przydatnego między innymi w konstruowaniu pracy dyplomowej oraz na innych polach aktywności badawczej i zawodowej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma pogłębioną świadomość sensu i celu współczesnej krytycznej refleksji antropologicznej dla kształtowania się partnerskich, dialogowych relacji między badaczem a podmiotami badanymi [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
jest wrażliwy na etyczne aspekty związane z własną pracą badawczą i publikacyjną [_K_2] |
K_K07 [2/5] |
potrafi wykorzystać wiedzę antropologiczną w formułowaniu hipotez oraz krytycznych argumentacji na temat możliwości antropologicznej analizy kultury, źródeł inspiracji współczesnych badań antropologicznych oraz dotychczasowego dorobku empirycznego i teoretycznego etnologii i antropologii kulturowej [_U_1] |
K_U01 [4/5] |
potrafi w oparciu o samodzielnie dobraną literaturę antropologiczną identyfikować problemy epistemologiczne wynikające z działalności tekstualnej antropologa oraz wykrywać złożone zależności między kształtowaniem się idei i narzędzi pojęciowych antropologii kulturowej, a kontekstem społecznym, historycznym i kulturowym [_U_2] |
K_U05 [4/5] |
zna szczegółowo krytyczne stanowiska poznawcze związane ze współczesnym antropologicznym rozumieniem rzeczywistości społeczno-kulturowej i zachodzącymi w niej procesami [_W_1] |
K_W05 [4/5] |
zna i rozumie modelowe wyjaśnienia i krytyczne interpretacje znaczeniowe kultury oraz współczesne pojmowanie wiedzy antropologicznej; zna i rozumie kontrowersje i zróżnicowane poglądy na temat teorii i praktyki badań antropologicznych oraz potencjału poznawczego współczesnej antropologii kulturowej [_W_2] |
K_W05 [4/5] |
ma rozszerzoną usystematyzowaną wiedzę na temat różnych koncepcji dotyczących człowieka, stanowiących podstawy wiedzy humanistycznej [_W_3] |
K_W06 [5/5] |
zna i rozumie na podstawie rozszerzonym znaczenie teorii krytycznych w kształtowaniu i interpretowaniu zjawisk kulturowych [_W_4] |
K_W07 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [_fs_1] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
_W_1 |
ćwiczenia [_fs_2] | 30 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
_K_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |