Blok modułów dyplomowych I: Nowoczesne metody diagnostyki okulistycznej
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZ19.2025

Nazwa modułu: | Blok modułów dyplomowych I: Nowoczesne metody diagnostyki okulistycznej |
---|---|
Kod modułu: | W4-FZ-OM-S2-2-25-05C |
Kod programu: | W4-S2FZ19.2025 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł koncentruje się na kształceniu w zakresie nowoczesnych technik diagnostycznych stosowanych w okulistyce, obejmujących zarówno teoretyczne podstawy działania urządzeń, jak i praktyczne umiejętności posługiwania się nimi. Kurs obejmuje wykłady wprowadzające oraz ćwiczenia laboratoryjne, podczas których studenci zapoznają się z budową, zasadą działania oraz zastosowaniem zaawansowanych narzędzi diagnostycznych, takich jak tomograf optyczny, perymetr, tonometr czy kamera Scheimpfluga. W części praktycznej nacisk położony jest na wykonywanie pomiarów i analizę danych diagnostycznych, m.in. w zakresie autorefraktometrii, biometrii optycznej, topografii rogówki czy perymetrii.
Treści kształcenia:
Na wykładach studenci zapoznają się z:
1. Metodami badania poszczególnych elementów układu optycznego oka.
2. Budową i zasadą fizyczną najważniejszych urządzeń diagnostycznych stosowanych w okulistyce:
1. Autorefraktometr.
2. Kamera Scheimpfluga.
3. Perymetr automatyczny.
4. Tonometr (aplanacyjny, indukcyjny, air-puff).
5. Ultrasonograf.
6. Biomikroskop ultradźwiękowy.
7. Tomograf optyczny.
8. Skaningowy konfokalny mikroskop laserowy.
9. Mikroskop lustrzany.
10. Interferometr optyczny.
11. Funduskamera.
Podczas pracy laboratoryjnej studenci poznają praktyczne aspekty różnych technik i aparatów pomiarowych:
1. Autorefraktometria.
2. Biometria optyczna – pomiary długości gałki ocznej i poszczególnych struktur oka.
3. Tomografia optyczna, pachymetria, topografia, aberrometria, densytometria rogówki, pomiary kąta przesączania (aparat Pentacam).
4. Perymetria statyczna i kinetyczna.
5. Tonometria (aplanacyjna, indukcyjna, air-puff).
Na początku semestru studenci są informowani o metodach badawczych stosowanych na zajęciach laboratoryjnych.
Po wykonaniu eksperymentu student przedstawia sprawozdanie zawierające: teoretyczne wprowadzenie do problemu, przyjętą metodologię, opis badania, analizę i omówienie wyników oraz ich znaczenie dla podobnych badań. Zaliczenie z zajęć praktycznych odbywa się na podstawie ocen cząstkowych.
W ramach pracy własnej student, w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą, dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy.
Moduł rozwija umiejętność samodzielnego uczenia się, zdobywania wiedzy, pracy w zespole oraz skutecznego porozumiewania się z otoczeniem.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie testu sprawdzającego wiedzę teoretyczną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie zasady działania oraz przeznaczenie nowoczesnych urządzeń diagnostycznych stosowanych w okulistyce, takich jak tomograf optyczny, perymetr czy tonometr. [E1] |
KF_W08 [3/5] |
Student posiada wiedzę na temat fizycznych podstaw pomiarów diagnostycznych oraz metod badania elementów układu optycznego oka. [E2] |
KF_W02 [3/5] |
Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary z wykorzystaniem wybranych urządzeń okulistycznych i dokonać analizy oraz interpretacji uzyskanych wyników. [E3] |
KF_U04 [4/5] |
Student potrafi opracować sprawozdanie z przeprowadzonego badania, zawierające teoretyczne wprowadzenie, opis metodyki, analizę wyników i ich znaczenie praktyczne. [E4] |
KF_U07 [3/5] |
Wyszukuje, wybiera, analizuje, ocenia, klasyfikuje informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów. [E5] |
KF_U09 [3/5] |
Rozumie potrzebę dalszego kształcenia, dokonuje samooceny, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności; potrafi pracować w zespole, komunikować się z otoczeniem w miejscu pracy i poza nim. [E6] |
KF_U17 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [FZ1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
E1 |
laboratorium [FZ2] | 15 |
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] |
zaliczenie |
E3 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |