Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy) Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2.2022

Nazwa modułu: Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy)
Kod modułu: W1-LO-S2-KJLM
Kod programu: W1-S2LO22.2.2022
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest przedstawienie przedmiotów i zadań logopedii artystycznej oraz budowanie świadomości, jakich przygotowań wymaga medialne posługiwanie się słowem. W trakcie zajęć uczestnicy pracują zarówno nad umiejętnościami własnymi, jak i nad sposobami pracy z osobą wymagającą wsparcia podczas przygotowania do wystąpień publicznych. Studenci pojmują kompleksowość pracy z osobą zawodowo posługującą się głosem (aktorzy, wokaliści, śpiewacy, dziennikarze itp.). W trakcie zajęć studenci uczą się, na czym powinna polegać budowa warsztatu osoby będącej „profesjonalnym użytkownikiem głosu”, poznają w praktyce reguły prozodyczne i wymawianiowe (w tym zasady wyrazistej wymowy).
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
„Logopedia artystyczna” red. B. Kamińska, S. Milewski, Wyd. Harmonia Universalis Gdańsk 2016 „Ćwiczenia wyrazistości mowy” J. Bednarek „Elementarne ćwiczenia dykcji” B. Toczyska
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna cele i zadania logopedii artystycznej (medialnej), rozumie złożoność pracy nad efektywnym i sprawnym posługiwaniem się aparatem oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnym w wystąpieniach publicznych. [KJLM_1]
LO_2 _W08 [4/5] LO_2 _W09 [4/5]
Student potrafi zaplanować i zaprogramować pracę z profesjonalnym użytkownikiem głosu, respektując jego potrzeby i przewidując możliwe do wypracowania efekty takiej współpracy. [KJLM_2]
LO_2_U03 [3/5] LO_2_K03 [3/5]
Student zna literaturę przedmiotu, samodzielnie poszukuje inspiracji do ćwiczeń, konstruuje plan pracy dla osoby zawodowo posługującej się głosem/ planującej pracę w mediach, w zależności od potrzeb ucznia/ klienta. [KJLM_3]
LO_2_U01 [4/5] KN_U16 [4/5]
Student zna i rozumie, potrafi wyjaśnić i przekazać zasady stanowiące o wyrazistości słowa, prawidła prozodyczne i ortofoniczne języka polskiego; sam posługuje się nienaganną polszczyzną w jej wzorcowej odmianie; zna uwarunkowania zdrowego głosu i posługuje się aparatem mowy zgodnie z regułami prawidłowej emisji głosu. [KJLM_4]
LO_2_U07 [3/5] KN_U18 [3/5]
Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji oraz weryfikowania stylu i efektywności swojej pracy. [KJLM_5]
LO_2_K05 [4/5] LO_2_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [KJLM_fs_1]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
KJLM_1 KJLM_2 KJLM_3 KJLM_4 KJLM_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [KJLM_fs_2]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
45 ocena ciągła [KJLM_fs_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)