Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy)
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S2LO22.2.2022

Nazwa modułu: | Komunikacja językowa – logopedia medialna (moduł obowiązkowy) |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S2-KJLM |
Kod programu: | W1-S2LO22.2.2022 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest przedstawienie przedmiotów i zadań logopedii artystycznej oraz budowanie świadomości, jakich przygotowań wymaga medialne posługiwanie się słowem. W trakcie zajęć uczestnicy pracują zarówno nad umiejętnościami własnymi, jak i nad sposobami pracy z osobą wymagającą wsparcia podczas przygotowania do wystąpień publicznych. Studenci pojmują kompleksowość pracy z osobą zawodowo posługującą się głosem (aktorzy, wokaliści, śpiewacy, dziennikarze itp.). W trakcie zajęć studenci uczą się, na czym powinna polegać budowa warsztatu osoby będącej „profesjonalnym użytkownikiem głosu”, poznają w praktyce reguły prozodyczne i wymawianiowe (w tym zasady wyrazistej wymowy). |
Wymagania wstępne: | Brak |
Literatura podstawowa: | „Logopedia artystyczna” red. B. Kamińska, S. Milewski, Wyd. Harmonia Universalis Gdańsk 2016
„Ćwiczenia wyrazistości mowy” J. Bednarek
„Elementarne ćwiczenia dykcji” B. Toczyska |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna cele i zadania logopedii artystycznej (medialnej), rozumie złożoność pracy nad efektywnym i sprawnym posługiwaniem się aparatem oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnym w wystąpieniach publicznych. [KJLM_1] |
LO_2 _W08 [4/5] |
Student potrafi zaplanować i zaprogramować pracę z profesjonalnym użytkownikiem głosu, respektując jego potrzeby i przewidując możliwe do wypracowania efekty takiej współpracy. [KJLM_2] |
LO_2_U03 [3/5] |
Student zna literaturę przedmiotu, samodzielnie poszukuje inspiracji do ćwiczeń, konstruuje plan pracy dla osoby zawodowo posługującej się głosem/ planującej pracę w mediach, w zależności od potrzeb ucznia/ klienta. [KJLM_3] |
LO_2_U01 [4/5] |
Student zna i rozumie, potrafi wyjaśnić i przekazać zasady stanowiące o wyrazistości słowa, prawidła prozodyczne i ortofoniczne języka polskiego; sam posługuje się nienaganną polszczyzną w jej wzorcowej odmianie; zna uwarunkowania zdrowego głosu i posługuje się aparatem mowy zgodnie z regułami prawidłowej emisji głosu. [KJLM_4] |
LO_2_U07 [3/5] |
Student rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji oraz weryfikowania stylu i efektywności swojej pracy. [KJLM_5] |
LO_2_K05 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
ocena ciągła [KJLM_fs_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
KJLM_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [KJLM_fs_2] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
ocena ciągła [KJLM_fs_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |