Ochrona informacji niejawnych
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N2AD19.2024

Nazwa modułu: | Ochrona informacji niejawnych |
---|---|
Kod modułu: | oin_a2_03 |
Kod programu: | W5-N2AD19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Z założenia celem wykładu jest poszerzone zaprezentowanie podstaw prawnych oraz konstrukcji dostępu udostępniania informacji niejawnych oraz ich ochrony stanowiącej wyjątek od przyjętego w art. 61 Konstytucji RP prawa podmiotowego.
Studenci uczestniczący w wykładzie zapoznają się ze źródłami prawa do informacji publicznej (krajowymi i międzynarodowymi), prawną regulacją udostępniania informacji i ochrony informacji niejawnych stanowiącej istotny element gwarantujący bezpieczeństwo publiczne, w tym postępowań sprawdzających.
W ramach przedmiotu zostanie zaprezentowane m.in.:
- pojęcie i formy udostępniania informacji niejawnych,
- kompetencje służb ochrony państwa w zakresie ochrony informacji,
- postępowanie kwestionujące nadanie klauzuli,
- postępowanie kontrolne (zakres, przebieg, skutki),
- zasady przeprowadzania postępowań sprawdzających,
- formy ochrony informacji niejawnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest cennym pracownikiem na stanowiskach kierowniczych w administracji samorządowej, państwowej oraz instytucjach publicznych o zróżnicowanym charakterze (także sądach i prokuraturach), na stanowiskach związanych z ochroną informacji niejawnej [K01] |
K_K01 [3/5] |
prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zasady funkcjonowania i odpowiedzialności organów administracji w zakresie ochrony i udostępniania informacji niejawnych [U01] |
K_U01 [3/5] |
posiada umiejętność wykorzystania w praktyce wiedzy z zakresu prawa administracyjnego, postępowania administracyjnego oraz sądowoadministracyjnego i jest w stanie zaproponować rozwiązanie problemu związanego z informacją publiczną lub niejawną w administracji [U02] |
K_U02 [3/5] |
dysponuje wiedzą na temat prawa administracyjnego w zakresie udostępniania informacji niejawnych oraz ograniczeń wynikających z ochrony informacji niejawnych [W01] |
K_W06 [4/5] |
dysponuje wiedzą na temat prawa administracyjnego, a także wiedzą na temat poglądów dotyczących struktur administracji publicznej w tym struktur organizacyjnych w zakresie ochrony informacji niejawnych [W02] |
K_W04 [4/5] |
zna nie tylko instytucje prawne postępowania administracyjnego ogólnego, ale także dysponuje wiedzą na temat postępowań szczególnych w tym postępowania w sprawie dostępu do informacji niejawnych, postępowań sprawdzających, których rezultatem jest poświadczenie bezpieczeństwa oraz postępowania sądowoadministracyjnego związanego z kontrolą powyższych postępowań [W03] |
K_W06 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 16 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |