KN: Podstawy fizyki II - Elektryczność i Magnetyzm
| Nazwa modułu: | KN: Podstawy fizyki II - Elektryczność i Magnetyzm |
|---|---|
| Kod modułu: | KN-F-PF2-EM |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Podczas warsztatów student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami: - Elektrostatyka: Ładunki elektryczne i pola, zasada zachowania ładunku. -
Natężenie pola elektrycznego. - Prawo Coulomba. - Energia układu ładunków. Praca w polu elektrostatycznym. Potencjał elektryczny: Różnica potencjałów i potencjał. Kondensatory i pojemność. - Prąd elektryczny, Przewodnictwo elektryczne i prawo Ohma. Opór przewodnika. Prawa Kirchoffa, Siła elektromotoryczna. Obwody elektryczne.- Pole magnetyczne: Definicja i właściwości pola magnetycznego, Indukcja magnetyczna, Siła Lorentza, Prawo Biota-Savarta. Indukcja elektromagnetyczna, indukcja własna i wzajemna. Energia pola magnetycznego. Prąd przemienny: napięcie i natężenie
skuteczne. Treści realizowane w ramach modułu są zgodne z aktualną podstawą programową z fizyki obowiązującą w szkole podstawowej i ponadpodstawowej.
W czasie rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych stosuje poznane jednostki i potrafi je przeliczać. Do rozwiązywania zadań i zagadnień fizycznych wykorzystuje rachunek wektorowy, różniczkowy i całkowy. Uczy się rozwiązywania równań różniczkowych i stosowania przybliżeń w fizyce. Utrwala wyprowadzone podczas warsztatów wybrane wzory i zapamiętuje przykłady. Uczy się matematycznej i fizycznej interpretacji rozwiązań zadań.
W ramach pracy własnej w oparciu o notatki oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy. Doskonali umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań i problemów w fizyce. Podejmuje próby rozwiązania zadań zaproponowanych przez prowadzącego warsztaty.
Utrwala prawa, wzory i przykłady definiujące zjawiska z elektryczności i magnetyzmu. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
rozumie oraz potrafi korzystać z pojęć fizycznych z zakresu elektryczności i magnetyzmu [EM_01] |
KN_NDP_F_S1_W02 [5/5] |
posiada wiedzę z zakresu: praw elektrostatyki, praw opisujących prąd stały i przemienny, praw magnetyzmu [EM_02] |
KN_NDP_F_S1_W02 [5/5] |
zna i rozwiązuje problemy i zadań rachunkowych z elektryczności i magnetyzmu na poziomie podstawowym i rozszerzonym [EM_03] |
KN_NDP_F_S1_W06 [5/5] |
sporządza wykresy i interpretuje zależności łączące różne wielkości fizyczne [EM_04] |
KN_NDP_F_S1_U04 [4/5] |
zna i planuje proste eksperymenty z elektryczności i magnetyzmu oraz wnioskować na podstawie ich wyników [EM_05] |
KN_NDP_F_S1_W04 [4/5] |
zna i odnajduje przykłady poznanych praw z elektryczności i magnetyzmu w otaczającej rzeczywistości oraz wyjaśnia ich rolę [EM_06] |
KN_NDP_F_S1_W03 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| warsztat [EM_fs_01] | 40 |
Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Obserwacja [e06] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
EM_01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||