Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N1AD19.2024

Nazwa modułu: | Techniki negocjacji i mediacji w administracji |
---|---|
Kod modułu: | tnma_a1_05 |
Kod programu: | W5-N1AD19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zapoznanie studentów ze sposobami skutecznego rozwiazywania konfliktów w drodze mediacji i negocjacji. Zajęcia koncentrują się na trzech zagadnieniach: komunikacji w konflikcie, mediacjach i negocjacjach. Zajęcia rozpoczynają się od poznania źródeł konfliktów oraz stylów radzenia sobie z konfliktem. Następnie student poznaje podstawy skutecznego komunikowania się, w tym bariery komunikacyjne i techniki skutecznego słuchania. Student dowiaduje się jak przezwyciężać impas komunikacyjny. Przedstawione techniki są następnie przenoszone na grunt dwóch różnych kontekstów sytuacyjnych – negocjacji i mediacji. Student poznaje techniki negocjacyjne i sposoby poszukiwania wspólnego interesu stron. Poznaje różnice pomiędzy kompromisem a kooperacją. Zajęcia koncentrują się na metodach dochodzenia do porozumienia możliwego do zaakceptowania przez wszystkie strony. Student poznaje także istotę mediacji, zasady mediacji charakterystycznymi dla spraw cywilnych oraz administracyjnych. Podczas zajęć student ma możliwość udziału w symulacji negocjacji i mediacji, dzięki czemu nabywa praktyczne umiejętności zarządzania konfliktem z perspektywy różnych ról w konflikcie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotów wykonywać pracę zawodową, operując taktykami efektywnego komunikowania się w sytuacji konfliktowej [K01] |
K_K02 [3/5] |
rozpoznaje i ocenia style komunikowania się w sytuacji konfliktowej [U01] |
K_U07 [5/5] |
zna i rozumie procedury prowadzenia efektywnych negocjacji i mediacji [W01] |
K_W16 [5/5] |
zna podstawowe techniki negocjacyjne oraz mediacyjne [W02] |
K_W02 [4/5] |
zna podstawy prawne prowadzenia mediacji i rozumie różnice pomiędzy mediacją w postępowaniu administracyjnym a mediacją cywilną [W03] |
K_W01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
K01 |
ćwiczenia [02] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |