Odnawialne źródła energii
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: | Odnawialne źródła energii |
---|---|
Kod modułu: | W2-GS-S1-063 |
Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Odnawialne źródła energii (OZE) to kurs dla osób, które interesują się wyzwaniami energetycznymi przyszłości. Kurs przybliża studentom poszczególne rodzaje OZE, ich możliwości oraz ograniczenia. Uczestnicy kursu zapoznają się z fizycznymi podstawami OZE, co wpływa na ich pełniejsze zrozumienie tych źródeł oraz ich stabilności, przewidywalności oraz wydajności w zależności od uwarunkowań środowiskowych. Na kursie porównamy OZE ze źródłami konwencjonalnymi takimi jak węgiel, gaz, ropa i atom, ze szczególnym uwzględnieniem roli OZE w polityce energetycznej w Polsce, wybranych krajach oraz w ujęciu globalnym. Studenci w ramach ćwiczeń opracowują zadane zagadnienia i prezentują je na zajęciach, co pozwala im poszerzyć kluczowe umiejętności i kompetencje w zakresie pozyskania, obróbki, prezentacji danych oraz efektywnego komunikowania wyników i tez dotyczących OZE. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studenci mają okazję zapoznać się z podstawowymi pojęciami użytecznymi w dyskusji na temat energii, jej pochodzeniem, zapotrzebowaniem na energię w skali gospodarstwa domowego, kraju, kontynentu i planety. [W2-GS-S1-063_1] |
1GS_W1 [1/5] |
studenci poznają dostępne obecnie odnawialne źródła energii (OZE), dowiadują się również, jakie są fizyczne mechanizmy stojące za tymi źródłami przez to rozpoznają lepiej ich potencjał oraz ograniczenia. [W2-GS-S1-063_2] |
1GS_W1 [1/5] |
studenci porównują OZE ze źródłami konwencjonalnymi (np. węgiel, ropa, gaz, atom). [W2-GS-S1-063_3] |
1GS_W1 [1/5] |
studenci opracowują zagadnienia dotyczące OZE (samodzielnie i/lub w zespołach) a następnie prezentują swoje wyniki przed grupą. Studenci nabierają umiejętności i doświadczenia w gromadzeniu danych, ich obróbce, prezentacji oraz skutecznym komunikowaniu tez i wniosków swoich prac. [W2-GS-S1-063_4] |
1GS_U10 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GS-S1-063_l_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-063_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |