Geologia i prospekcja złóż
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: | Geologia i prospekcja złóż |
---|---|
Kod modułu: | W2-GS-S1-055 |
Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł składa się z wykładów i ćwiczeń podczas których student poznaje zagadnienia związane z rolą metali w rozwoju cywilizacji oraz kierunkami wykorzystania kopalin metalicznych. W dalszej części cykl wykładów obejmuje zagadnienia dotyczące procesów formowania się złóż oraz podziału genetycznego złóż. Omawiane są klasyfikacje technologiczne złóż rud metali oraz podziały pierwiastków stosowane w przemyśle.
Prawidłowości rozmieszczenia złóż rud metali na świecie oraz geologiczne uwarunkowania eksploatacji związane z czynnikami ekonomicznymi, górniczymi i środowiskowymi.
Scharakteryzowane są magmowe, pneumatolityczne, pegmatytowe, skarnowe, hydrotermalne osadowe i metamorfogeniczne typy złóż oraz ich znacznie dla formowania się złóż najważniejszych metali. Na wybranych przykładach najważniejszych dla światowej gospodarki złóż: Fe, Cu, Co, Cr, Ni, W, Mo, Sn, Zn-Pb, Hg omówione są różne typy genetyczne złóż, ich potencjał zasobowy i znaczenie dla światowej gospodarki.
Światowe rezerwy oraz perspektywy zagospodarowania nowych zasobów rud metali kolorowych, uszlachetniaczy stali, REE oraz litu.
Ćwiczenia obejmują wiedzę z zakresu formy, budowy i jakości polskich złóż rud metali. Omówione są najważniejsze polskie złoża rud żelaza, niklu, chromu, cyny, miedzi i srebra, cynku i ołowiu oraz potencjalne możliwości udokumentowania złóż Mo-W, Al, Au, REE.
Scharakteryzowane są typy mineralizacji, najważniejsze minerały kruszcowe, zespoły paragenetyczne, rodzaje rudy, budowa wybranych złóż w tym tych, których eksploatacja ma jedynie znaczenie historyczne. Szczegółowe informacje dotyczą geologii i ekonomiki eksploatacji złóż rud Cu na Monoklinie Przedsudeckiej, Zn-Pb w rejonie śląsko-krakowskim oraz perspektyw zagospodarowania nowych złoż Cu-Ag, Zn-Pb. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406] Mineralogia [W2-GS-S1-031] Petrologia stosowana 1 [W2-GS-S1-041] Petrologia stosowana 2 [W2-GS-S1-049] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna rozmieszczenie, bazę zasobową i budowę geologiczną najważniejszych złóż rud metali w Polsce i na świecie [W2-GS-S1-055_1] |
1GS_W4 [1/5] |
wie jakie procesy odgrywają najważniejsza rolę w powstawaniu złóż kopalin, posiada umiejętność opisu tych procesów w kontekście wiedzy z zakresu geochemii, petrografii i mineralogii. [W2-GS-S1-055_2] |
1GS_W1 [1/5] |
wie jakie składniki mineralne budują poszczególne rudy metali oraz umie je rozpoznać i opisać. [W2-GS-S1-055_3] |
1GS_W6 [2/5] |
zna podstawowe założenia metod szacowania zasobów, określania kryteriów bilansowości złóż oraz ograniczenia eksploatacji dla najważniejszych kopalin. [W2-GS-S1-055_4] |
1GS_U1 [3/5] |
potrafi wykonać prosty projekt/opracowanie na temat rozmieszczenia złóż rud metali w Polsce oraz ich jakości i perspektyw wydobycia [W2-GS-S1-055_5] |
1GS_U1 [2/5] |
postrzega relacje pomiędzy działaniami człowieka a stanem środowiska i jakością życia, jest zdolnym do krytycznej analizy działań człowieka w środowisku; [W2-GS-S1-055_6] |
1GS_W3 [1/5] |
potrafi wykonać kartę informacyjną złoża, wie jakie informacje są ważne w kontekście ekonomicznym i górniczym. [W2-GS-S1-055_7] |
1GS_U9 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GS-S1-055_l_1] | 24 |
Opis [a03] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-055_4 |
wykład [W2-GS-S1-055_w_1] | 24 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W2-GS-S1-055_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |