Złoża kopalin energetycznych
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: | Złoża kopalin energetycznych |
---|---|
Kod modułu: | W2-GS-S1-050 |
Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Złoża kopalin energetycznych jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy dotyczącej zarówno procesów prowadzących do powstawania złóż, jak i klasyfikacji oraz współczesnego występowania kopalin energetycznych (węgla i torfu, ropy naftowej i gazu ziemnego oraz rud uranu i wód termalnych). Kolejną kwestią jest zagadnienie przemysłowego wykorzystania oraz gospodarowania kopalnymi surowcami energetycznymi. Student powinien także nauczyć się rozpoznawać poszczególne typy węgli, torfów oraz bituminów występujących w skorupie ziemskiej na podstawie ich cech makroskopowych, a ponadto powinien uzyskać umiejętność właściwego określania formy, budowy geologicznej i jakości poszczególnych złóż kopalin energetycznych oraz ich znaczenia dla przemysłu i bilansu energetycznego kraju. Uwzględniona zostanie także kwestia wielkości zasobów i ich wystarczalności, jak i wpływu pozyskiwania oraz wykorzystywania poszczególnych typów złóż kopalin energetycznych na środowisko naturalne. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Chemia w naukach o Ziemi [W2-GS-S1-408]
Górnictwo 1 [W2-GS-S1-411] Górnictwo 2 [W2-GS-S1-035] Ochrona środowiska [W2-GS-S1-020] Podstawy sedymentologii [W2-GS-S1-038] Wiertnictwo 1 [W2-GS-S1-413] Wiertnictwo 2 [W2-GS-S1-044] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna genezę oraz procesy prowadzące do powstania określonych typów złóż kopalin energetycznych [W2-GS-S1-050_1] |
1GS_W1 [2/5] |
zna podstawy klasyfikacji oraz parametry jakościowe surowców, a także rozmieszczenie wybranych złóż w Polsce na świecie [W2-GS-S1-050_2] |
1GS_W4 [1/5] |
rozumie znaczenie poszczególnych typów paliw w bilansie energetycznym kraju/świata oraz zna kierunki zastosowania kopalin energetycznych [W2-GS-S1-050_3] |
1GS_W4 [2/5] |
posiada umiejętność rozpoznawania i identyfikacji podstawowych typów kopalin [W2-GS-S1-050_4] |
1GS_U1 [1/5] |
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy geologicznej w poszukiwaniu i dokumentowaniu złóż surowców energetycznych oraz oceny wpływu ich eksploatacji na środowisko naturalne [W2-GS-S1-050_5] |
1GS_U1 [1/5] |
potrafi wykonać samodzielne opracowanie dotyczące gospodarowania zasobami surowców energetycznych [W2-GS-S1-050_6] |
1GS_U1 [2/5] |
potrafi formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub uzupełnieniu brakujących elementów rozumowania i wie do kogo je skierować lub gdzie szukać odpowiedzi [W2-GS-S1-050_7] |
1GS_K2 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GS-S1-050_l_1] | 24 |
Prezentacja [c07] Praktyka badawcza [e08] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-050_4 |
wykład [W2-GS-S1-050_w_1] | 24 |
Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
W2-GS-S1-050_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |