Podstawy sedymentologii
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy sedymentologii |
---|---|
Kod modułu: | W2-GS-S1-038 |
Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Podstawy sedymentologia jest wprowadzenie do sedymentologii poprzez poznanie wybranych zjawisk i procesów prowadzących do powstawania skał osadowych, głównych czynników wpływających na przebieg procesów sedymentacji, a także nabycie podstawowych umiejętności badania sukcesji skalnych. Student poznaje wybrane typy współczesnych i kopalnych skał osadowych oraz środowiska ich powstawania. Poznaje zasady analizy i interpretacji zapisu osadowego, metodykę badań sedymentologicznych oraz jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Dostrzega zależności między zapisem skalnym, a różnego rodzaju procesami przyrodniczymi. Dostrzega ważność ochrony środowiska przyrodniczego. Obserwuje, analizuje, stawia pytania i wyciąga wnioski. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma podstawową wiedzę o tym, czym się zajmuje sedymentologia, jaki ma związek z innymi naukami przyrodniczymi; zna podstawowe pojęcia i metody badawcze stosowane w sedymentologii [W2-GS-S1-038_1] |
1GS_W1 [3/5] |
zna główne czynniki i zjawiska wpływające na przebieg procesów sedymentacji i charakter powstających osadów [W2-GS-S1-038_2] |
1GS_W1 [3/5] |
zna składniki skały osadowej, wymienia cechy tekstury i struktury osadu, definiuje ogólne warunki ich powstania, zna podstawowe metody ich badania i potrafi je zastosować [W2-GS-S1-038_3] |
1GS_W1 [3/5] |
makroskopowo rozpoznaje i opisuje skałę osadową i składniki ją budujące, rozumie zastosowane terminy i potrafi je wyjaśnić [W2-GS-S1-038_4] |
1GS_W1 [1/5] |
zna, charakteryzuje i rekonstruuje wybrane kopalne i współczesne środowiska sedymentacyjne, i wiąże je z konkretnymi typami osadów/skał [W2-GS-S1-038_5] |
1GS_W1 [3/5] |
kształci umiejętność obserwacji, analizowania, wyciągania wniosków i uogólniania wiadomości; formułuje pytania i opinie, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje się wyobraźnią przestrzenną [W2-GS-S1-038_6] |
1GS_W1 [3/5] |
rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego, rozróżnia negatywny i pozytywny wpływ człowieka na środowisko naturalne [W2-GS-S1-038_7] |
1GS_W3 [2/5] |
wyszukuje i właściwie wykorzystuje literaturę fachową w języku ojczystym i obcym [W2-GS-S1-038_8] |
1GS_K1 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GS-S1-038_l_1] | 24 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Ekspozycja [c01] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] Projektowanie [e04] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-038_1 |
wykład [W2-GS-S1-038_w_1] | 12 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
egzamin |
W2-GS-S1-038_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |