Mineralogia z podstawami krystalografii
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: | Mineralogia z podstawami krystalografii |
---|---|
Kod modułu: | W2-GS-S1-024 |
Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu Mineralogia z podstawami krystalografii jest krótkie wprowadzenie podstaw krystalografii – nauki o kryształach będącej bazą dla studiowania mineralogii, petrografii, geochemii, nauki o złożach. Studenci poznają uniwersalne pojęcia substancji krystalicznej i symetrii oraz rozpoznają symetrię kryształów zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Ponadto poznają prawa krystalografii geometrycznej i znajdą dla nich zastosowanie w mineralogii. Celem kursu jest nauczenie studentów praktycznych nawyków pracy z kryształami, opanowanie techniki prawidłowego opisania ich formy zewnętrznej oraz budowy wewnętrznej niezbędnej dla prawidłowej interpretacji wyników samodzielnej pracy naukowej i rozumienia literatury specjalistycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia i prawa krystalografii geometrycznej, umie rozpoznawać operacje symetrii w kryształach [W2-GS-S1-024_1] |
1GS_W6 [1/5] |
potrafi rozpoznać 32 klasy symetrii, wie jak przekształcić symbole symetrii Grotha w symbole międzynarodowe [W2-GS-S1-024_2] |
1GS_W6 [1/5] |
rozpoznaje postaci proste w układach krystalograficznych oraz potrafi ustalić symbole ścian postaci prostych [W2-GS-S1-024_3] |
1GS_W6 [1/5] |
opanował rysowanie projekcji cyklograficznych i stereograficznych [W2-GS-S1-024_4] |
1GS_W6 [1/5] |
posługuje się programami komputerowymi CrystalShaper, Vesta [W2-GS-S1-024_5] |
1GS_U1 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GS-S1-024_l_1] | 18 |
Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-024_1 |
wykład [W2-GS-S1-024_w_1] | 18 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-024_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |