Podstawy geofizyki
Kierunek studiów: Geologia
Kod programu: W2-S1GE19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy geofizyki |
---|---|
Kod modułu: | W2-GE-S1-028 |
Kod programu: | W2-S1GE19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu omawiane są hipotezy wyjaśniające powstanie Wszechświata, Układu Słonecznego oraz Ziemi, a w dalszej kolejności naturalne pola fizyczne Ziemi (pole siły ciężkości, pole magnetyczne, pole termiczne) i zjawiska sejsmiczne. Omawiane są możliwości i sposoby wykorzystania pomiarów wyżej wymienionych jako źródła unikatowych informacji przyczyniających się do poznania i zrozumienia procesów zachodzących na i we wnętrzu Ziemi zarówno w czasie geologicznym, współczesnym jak i w przyszłości. Sygnalizowane są aspekty stosowane rozpoznania geofizycznego związane z poszukiwaniami surowcowymi, aspektami środowiskowymi oraz pracami inżynieryjno-budowlanymi. W części laboratoryjnej wykonywane są proste prace obliczeniowe wynikające z tematyki wykładów. Moduł ma za zadanie powiązanie dynamiki Ziemi z procesami fizycznymi, które są mechanizmami napędowymi obserwowanych efektów oraz wyjaśnienie źródeł powszechnie akceptowanych informacji o budowie głębokiego wnętrza Ziemi oraz globalnych procesach geologicznych. Oprócz aspektów poznawczych sygnalizowane są aspekty stosowane badań geofizycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Dynamika Ziemi 1 [W2-GE-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GE-S1-406] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
znajomość podstaw fizycznych zjawisk wykorzystywanych w geofizycznych pracach badawczych i poszukiwawczych [W2-GE-S1-028_1] |
1GE_W1 [1/5] |
znajomość podstaw metodyki badań oraz typowych zastosowań metod: grawimetrycznej, magnetometrycznej, geotermicznej i sejsmologicznej [W2-GE-S1-028_2] |
1GE_W3 [1/5] |
umiejętność wykonywania prostych obliczeń związanych z przetwarzaniem danych pomiarowych przy pomocy podstawowego oprogramowania i świadomość ograniczeń takich obliczeń [W2-GE-S1-028_3] |
1GE_U2 [2/5] |
umiejętność prezentowania wyników badań oraz redagowania tekstów podsumowujących badania [W2-GE-S1-028_4] |
1GE_U2 [1/5] |
umiejętność formułowania pytań, służących pogłębieniu zrozumienia tematu lub uzupełnieniu brakujących elementów rozumowania i umiejętność szukania wiarygodnych źródeł poszukiwanych informacji [W2-GE-S1-028_5] |
1GE_K2 [1/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [W2-GE-S1-028_L_1] | 24 |
Pokaz/demonstracja [c06] Praca z komputerem [d01] Praca z podręcznikiem programowym [d02] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-028_3 |
wykład [W2-GE-S1-028_W_1] | 24 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-028_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |