Rozwój mowy dziecka Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Rozwój mowy dziecka
Kod modułu: W1-LO-S1-RMD
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Podczas zajęć z modułu „rozwój mowy dziecka” studenci/studentki zostaną zapoznani z podstawami teoretycznymi badań nad rozwojem języka w ontogenezie, z najważniejszymi pojęciami dotyczącymi kształtowania się mowy dziecka oraz z periodyzacją rozwoju języka. Podczas wykładów studenci/studentki zdobędą wiedzę potrzebną do wykorzystania w trakcie ćwiczeń, tj. do wyodrębnienia charakterystycznych cech mowy danego etapu rozwojowego w zakresie wszystkich podsystemów języka (fonetyczno-fonologicznego, leksykalnego, składniowego i morfologicznego), a także umiejętność identyfikowania społecznych i biologicznych przyczyn nieprawidłowości w rozwoju mowy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym [RMD_1]
LO_W06 [4/5]
ma wiedzę z zakresu teorii logopedycznej dotyczącej rozwoju i zaburzenia mowy. Zna terminologię związaną z działalnością diagnostyczną w zakresie oceny rozwoju mowy dziecka; zna rozwój i kształtowanie mowy dziecka; psycholingwistykę rozwojową; psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka [RMD_2]
LO_W03 [4/5] LO_KN_W03 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące diagnozy i profilaktyki logopedycznej oraz potrafi wykorzystać te informacje do formułowania i rozwiązywania problemów w toku postępowania logopedycznego. Rozpoznaje i różnicuje zaburzenia rozwoju języka i mowy [RMD_3]
LO_U01 [4/5] LO_KN_U01 [4/5]
umie samodzielnie zdobywać wiedzę, ma umiejętności w zakresie diagnozowania oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami odpowiedzialnymi za prawidłowy rozwój dziecka. Zbiera i gromadzi dane oraz konstruuje własne badania logopedyczne. [RMD_4]
LO_U09 [4/5]
jest gotów_a do uczestniczenia w życiu społecznym, inicjowania działań promujących profilaktykę logopedyczną oraz działań wspierających rozwój mowy u dzieci. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [RMD_5]
LO_U10 [4/5] LO_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [RMD_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie RMD_3 RMD_4 RMD_5
wykład [RMD_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin RMD_1 RMD_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)