Rozwój mowy dziecka
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Rozwój mowy dziecka |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-RMD |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Podczas zajęć z modułu „rozwój mowy dziecka” studenci/studentki zostaną zapoznani z podstawami teoretycznymi badań nad rozwojem języka w ontogenezie, z najważniejszymi pojęciami dotyczącymi kształtowania się mowy dziecka oraz z periodyzacją rozwoju języka. Podczas wykładów studenci/studentki zdobędą wiedzę potrzebną do wykorzystania w trakcie ćwiczeń, tj. do wyodrębnienia charakterystycznych cech mowy danego etapu rozwojowego w zakresie wszystkich podsystemów języka (fonetyczno-fonologicznego, leksykalnego, składniowego i morfologicznego), a także umiejętność identyfikowania społecznych i biologicznych przyczyn nieprawidłowości w rozwoju mowy. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, psychologicznym, jak i społecznym [RMD_1] |
LO_W06 [4/5] |
ma wiedzę z zakresu teorii logopedycznej dotyczącej rozwoju i zaburzenia mowy. Zna terminologię związaną z działalnością diagnostyczną w zakresie oceny rozwoju mowy dziecka; zna rozwój i kształtowanie mowy dziecka; psycholingwistykę rozwojową; psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka [RMD_2] |
LO_W03 [4/5] |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące diagnozy i profilaktyki logopedycznej oraz potrafi wykorzystać te informacje do formułowania i rozwiązywania problemów w toku postępowania logopedycznego. Rozpoznaje i różnicuje zaburzenia rozwoju języka i mowy [RMD_3] |
LO_U01 [4/5] |
umie samodzielnie zdobywać wiedzę, ma umiejętności w zakresie diagnozowania oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami odpowiedzialnymi za prawidłowy rozwój dziecka. Zbiera i gromadzi dane oraz konstruuje własne badania logopedyczne. [RMD_4] |
LO_U09 [4/5] |
jest gotów_a do uczestniczenia w życiu społecznym, inicjowania działań promujących profilaktykę logopedyczną oraz działań wspierających rozwój mowy u dzieci. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [RMD_5] |
LO_U10 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [RMD_C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
RMD_3 |
wykład [RMD_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
egzamin |
RMD_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |