Neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy
Kod modułu: W1-LO-S1_NPRM
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot „neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy” zapoznaje z wiedzą na temat rozwoju, anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka. Student_ka zna budowę układu nerwowego, jak również etapy rozwoju: struktur odpowiedzialnych za odbiór, przetwarzanie i produkcję mowy, funkcji poznawczych. Student_ka otrzymuje ogólne wiadomości na temat wykonawczych i odbiorczych ośrodków mowy, a także podstawowe informacje o procesach programowania i planowania wypowiedzi, jak również o suprasegmentalnych i pragmatycznych aspektach mowy z punktu widzenia neurobiologicznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę w zakresie nauk medycznych, szczególnie dotyczącą poziomów budowy i funkcjonowania układu nerwowego (funkcje percepcyjne, przetwarzanie, funkcje wykonawcze; podział na półkule, ośrodki korowe, podkorowe, obwodowy układ nerwowy i efektory; teoria mikrogenetyczna) [NPRM_1]
LO_W01 [4/5]
zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomię i fizjologię układu nerwowego; podstawy neurologii w logopedii [NPRM_2]
LO_KN_W01 [4/5]
zna kluczowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie [NPRM_3]
LO_KN_W05 [4/5]
potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia; wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego [NPRM_4]
LO_KN_U01 [4/5]
umie samodzielne zdobywać wiedzę oraz współpracować ze specjalistami z zakresu neurobiologii [NPRM_5]
LO_U09 [4/5]
jest przygotowany_a do krytycznej oceny posiadanej wiedzy logopedycznej i odbieranych treści, ma świadomość znaczenia wiedzy oraz potrafi wykorzystać opinie ekspertów, zwłaszcza z dziedziny neurologii i neurobiologii, w rozwiązywaniu problemów dotyczących szeroko rozumianych zaburzeń mowy i komunikacji [NPRM_6]
LO_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [NPRM_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie NPRM_4 NPRM_5 NPRM_6
wykład [NPRM_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin NPRM_1 NPRM_2 NPRM_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)