Neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1_NPRM |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot „neurobiologiczne podstawy rozwoju mowy” zapoznaje z wiedzą na temat rozwoju, anatomii i fizjologii układu nerwowego człowieka. Student_ka zna budowę układu nerwowego, jak również etapy rozwoju: struktur odpowiedzialnych za odbiór, przetwarzanie i produkcję mowy, funkcji poznawczych. Student_ka otrzymuje ogólne wiadomości na temat wykonawczych i odbiorczych ośrodków mowy, a także podstawowe informacje o procesach programowania i planowania wypowiedzi, jak również o suprasegmentalnych i pragmatycznych aspektach mowy z punktu widzenia neurobiologicznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę w zakresie nauk medycznych, szczególnie dotyczącą poziomów budowy i funkcjonowania układu nerwowego (funkcje percepcyjne, przetwarzanie, funkcje wykonawcze; podział na półkule, ośrodki korowe, podkorowe, obwodowy układ nerwowy i efektory; teoria mikrogenetyczna) [NPRM_1] |
LO_W01 [4/5] |
zna medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomię i fizjologię układu nerwowego; podstawy neurologii w logopedii [NPRM_2] |
LO_KN_W01 [4/5] |
zna kluczowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie [NPRM_3] |
LO_KN_W05 [4/5] |
potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia; wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego [NPRM_4] |
LO_KN_U01 [4/5] |
umie samodzielne zdobywać wiedzę oraz współpracować ze specjalistami z zakresu neurobiologii [NPRM_5] |
LO_U09 [4/5] |
jest przygotowany_a do krytycznej oceny posiadanej wiedzy logopedycznej i odbieranych treści, ma świadomość znaczenia wiedzy oraz potrafi wykorzystać opinie ekspertów, zwłaszcza z dziedziny neurologii i neurobiologii, w rozwiązywaniu problemów dotyczących szeroko rozumianych zaburzeń mowy i komunikacji [NPRM_6] |
LO_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [NPRM_C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
NPRM_4 |
wykład [NPRM_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
egzamin |
NPRM_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |