Anatomia głowy i szyi Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Anatomia głowy i szyi
Kod modułu: W1-LO-S1-AGS
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot obejmuje zagadnienia z obszaru anatomii głowy i szyi, układu oddechowego (w tym jamy nosowej, zatok, gardła i krtani) oraz stomatognatycznego (szczęki, żuchwy, jamy ustnej właściwej, przedsionka, stawów skroniowo-żuchwowych oraz szczegółową budowę języka) w zakresie niezbędnym dla pracy logopedycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę i zna terminologię w zakresie takich dziedzin nauk medycznych jak: neurologia, ortodoncja, laryngologia, foniatria, fizjoterapia [AGS_1]
LO_W03 [3/5]
zna ogólną budowę górnych i dolnych dróg oddechowych – w tym budowę jamy nosowej, jamy gardłowej, zatok, podniebienia miękkiego, krtani. Zna i rozumie procesy rozwojowe oraz anatomiczną normę rozwojową dla narządu głosu oraz układu oddechowego [AGS_2]
LO_KN_W01 [4/5] LO_KN_W04 [4/5]
zna budowę człowieka w obszarze dotyczącym obwodowych procesów tworzenia artykułowanej mowy tj. budowę twarzoczaszki (struktury kostne, struktury mięśniowe), szczegółową budowę układu stomatognatycznego (narządu żucia, jamy nosowej), szczegółową budowę języka, budowę ogólną krtani. Zna i rozumie procesy rozwojowe w obrębie twarzoczaszki i układu stomatognatycznego w normie i patologii [AGS_3]
LO_KN_W01 [4/5] LO_KN_W04 [4/5]
potrafi wskazać powiązania anatomiczne pomiędzy strukturami oddechowymi, fonacyjnymi i rezonansowymi konieczne dla tworzenia artykułowanej mowy. Zna i rozumie objawy i przyczyny możliwych zaburzeń anatomicznych w obrębie głowy i szyi determinujących procesy wytwarzania dźwięków mowy. Rozumie wagę prawidłowego rozwoju układu stomatognatycznego na przebieg czynności prymarnych oraz na procesy wytwarzania dźwięków mowy [AGS_4]
LO_U01 [5/5] LO_KN_U01 [5/5]
podczas badań anatomicznych kieruje się dobrem pacjenta, zna jego potrzeby i potrafi się z empatią do nich odnosić [AGS_5]
LO_KN_K03 [3/5]
jest świadomy konieczności stałego i systematycznego poszerzania swojej wiedzy w zakresie anatomii głowy i szyi; jest skłonny do refleksji na temat własnej pracy i rozwoju zawodowego [AGS_6]
LO_KN_K01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [AGS_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie AGS_4 AGS_5 AGS_6
wykład [AGS_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
zaliczenie AGS_1 AGS_2 AGS_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)