Anatomia głowy i szyi
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Anatomia głowy i szyi |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-AGS |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przedmiot obejmuje zagadnienia z obszaru anatomii głowy i szyi, układu oddechowego (w tym jamy nosowej, zatok, gardła i krtani) oraz stomatognatycznego (szczęki, żuchwy, jamy ustnej właściwej, przedsionka, stawów skroniowo-żuchwowych oraz szczegółową budowę języka) w zakresie niezbędnym dla pracy logopedycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę i zna terminologię w zakresie takich dziedzin nauk medycznych jak: neurologia, ortodoncja, laryngologia, foniatria, fizjoterapia [AGS_1] |
LO_W03 [3/5] |
zna ogólną budowę górnych i dolnych dróg oddechowych – w tym budowę jamy nosowej, jamy gardłowej, zatok, podniebienia miękkiego, krtani. Zna i rozumie procesy rozwojowe oraz anatomiczną normę rozwojową dla narządu głosu oraz układu oddechowego [AGS_2] |
LO_KN_W01 [4/5] |
zna budowę człowieka w obszarze dotyczącym obwodowych procesów tworzenia artykułowanej mowy tj. budowę twarzoczaszki (struktury kostne, struktury mięśniowe), szczegółową budowę układu stomatognatycznego (narządu żucia, jamy nosowej), szczegółową budowę języka, budowę ogólną krtani. Zna i rozumie procesy rozwojowe w obrębie twarzoczaszki i układu stomatognatycznego w normie i patologii [AGS_3] |
LO_KN_W01 [4/5] |
potrafi wskazać powiązania anatomiczne pomiędzy strukturami oddechowymi, fonacyjnymi i rezonansowymi konieczne dla tworzenia artykułowanej mowy. Zna i rozumie objawy i przyczyny możliwych zaburzeń anatomicznych w obrębie głowy i szyi determinujących procesy wytwarzania dźwięków mowy. Rozumie wagę prawidłowego rozwoju układu stomatognatycznego na przebieg czynności prymarnych oraz na procesy wytwarzania dźwięków mowy [AGS_4] |
LO_U01 [5/5] |
podczas badań anatomicznych kieruje się dobrem pacjenta, zna jego potrzeby i potrafi się z empatią do nich odnosić [AGS_5] |
LO_KN_K03 [3/5] |
jest świadomy konieczności stałego i systematycznego poszerzania swojej wiedzy w zakresie anatomii głowy i szyi; jest skłonny do refleksji na temat własnej pracy i rozwoju zawodowego [AGS_6] |
LO_KN_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [AGS_C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
AGS_4 |
wykład [AGS_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
zaliczenie |
AGS_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |