Neurogenne zaburzenia mowy Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Neurogenne zaburzenia mowy
Kod modułu: W1-LO-S1-NZM
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu „neurogenne zaburzenia mowy” jest zapoznanie studentów_ek z etiologią, objawami, kryteriami diagnostycznymi oraz strategiami służącymi kształtowaniu i odbudowaniu umiejętności językowych i komunikacyjnych w przypadku neurogennych zaburzeń mowy, a także usprawnianiu czynności werbalnych oraz stabilizowaniu rozpadu języka osób z zaburzeniami o podłożu neurogennym oraz neurodegeneracyjnym. Treści kształcenia obejmują również praktyczne umiejętności pracy z osobami z neurogennymi zaburzeniami mowy. Studenci/studentki będą nabywać wymagane kompetencje w zakresie rozpoznawania neurogennych zaburzeń mowy, programowania terapii logopedycznej w oparciu o postać kliniczną danego zaburzenia mowy i podejmowania terapii logopedycznej. Program kształcenia obejmuje również kształtowanie etycznej postawy wobec pacjenta z neurogennymi zaburzeniami mowy oraz terapeutyczną optymalizację.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna terminologię dotyczącą neurogennych zaburzeń mowy [NZM_1]
LO_W03 [5/5]
ma wiedzę na temat metod i procedur wykorzystywanych w procesie diagnostycznym i terapeutycznym pacjentów neurologicznych [NZM_2]
LO_W05 [4/5]
ma wiedzę na temat medycznych podstaw logopedii; biologicznych podstaw mowy i myślenia; wybranych aspektów anatomii i fizjologii układu nerwowego; neurologii w logopedii [NZM_3]
LO_KN_W01 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informacje czerpane z różnych źródeł, dotyczące diagnozy, profilaktyki i terapii logopedycznej neurogennych zaburzeń mowy [NZM_4]
LO_U01 [3/5]
potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia; wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego [NZM_5]
LO_KN_U01 [3/5]
ma świadomość znaczenia wiedzy oraz potrafi wykorzystać opinie ekspertów w rozwiązywaniu problemów dotyczących neurogennych zaburzeń mowy [NZM_6]
LO_K01 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [NZM_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie NZM_4 NZM_5 NZM_6
wykład [NZM_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
egzamin NZM_1 NZM_2 NZM_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)