Anatomia czynnościowa OUN
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Anatomia czynnościowa OUN |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-ACOUN |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu „anatomia czynnościowa OUN” jest zapoznanie studentów_ek z budową i funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego ze szczególnym uwzględnieniem procesów odpowiedzialnych za kompetencje i sprawności komunikacyjne oraz językowe człowieka. Studenci/studentki poznają budowę komórek nerwowych, a także szczegółową budowę i funkcjonowanie mózgowia, w tym kresomózgowia, międzymózgowia, tyłomózgowia, opuszki oraz dróg korowo-opuszkowych i korowo-rdzeniowych i pętli korowo-podkorowych. W obrębie przedmiotu przedstawione zostaną także główne metody neuroobrazowania OUN. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna budowę i funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego na różnych etapach życia człowieka; zna fachową terminologię [ACOUN_1] |
LO_W03 [4/5] |
zna metody neuroobrazowania oraz ich zastosowanie w ocenie stanu OUN [ACOUN_2] |
LO_W05 [3/5] |
potrafi analizować ryciny, nazywać określone struktury anatomiczne i wykazywać ich powiązania czynnościowe z innymi strukturami; potrafi powiązać poszczególne uszkodzenia OUN z ich znaczeniem klinicznym w aspekcie kompetencji językowych i komunikacyjnych pacjenta; rozumie w jaki sposób poszczególne poziomy układu nerwowego kontrolują odbiór i wytwarzanie wypowiedzi [ACOUN_3] |
LO_U01 [5/5] |
posiada umiejętności stosowania narzędzi pomocnych w procesie diagnozy i terapii logopedycznej osób z uszkodzonym OUN; nawiązuje skuteczną współpracę z innymi specjalistami, jest świadomy jej konieczności [ACOUN_4] |
LO_U09 [3/5] |
rozumie konieczność szerokiej współpracy ze specjalistami z dziedziny nauk medycznych w zakresie diagnozowania nieprawidłowości OUN mających wpływ na kompetencje i sprawności komunikacyjne i językowe pacjenta. Jest świadomy konieczności poszerzania swojej wiedzy neuroanatomicznej [ACOUN_5] |
LO_K01 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [ACOUN_C] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
ACOUN_3 |
wykład [ACOUN_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
zaliczenie |
ACOUN_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |