Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-DJLSP.1 |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W czasie zajęć student diagnozuje sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego. Poznaje podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego – uczy się określać ich funkcje i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać czytelność. Uczy się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać pod kątem wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Poznaje specyfikę metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia języka. Poznaje także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczy się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna elementarną wiedzę z językoznawstwa i literaturoznawstwa, zna podstawową terminologię w tym zakresie; zna wiedzę nt. celów ogólnych i szczegółowych edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, nt. integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej oraz nt. sposobów wyznaczania i formułowania celów tej edukacji oraz umie samodzielnie wyznaczać i formułować cele kształcenia językowego i literackiego w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W1, D1.W2, D1.W3, D1.U1. [01] |
K_W02 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat polonistycznych kompetencji zapisanych w podstawie programowej dla szkoły podstawowej, zna metody nauczania – konwencjonalne i niekonwencjonalne, wybrane programy autorskie i podręczniki szkolne do języka polskiego (ich strukturę, funkcje i kryteria oceny) na tym etapie edukacyjnym oraz umie dokonać ich analizy pod kątem celów i treści kształcenia i w efekcie wykonać rozkład materiału. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1_W5, D1_W6, D1_U1, D1_U2. [02] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych, organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć oraz potrafi je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W4, D1.W7, D1.U4, D1.U5, D1.K7. [03] |
KN.2023_W06 [4/5] |
Zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej; pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, rozumie istotę zasad oraz form pracy nad językiem i świadomością literacką ucznia w szkole podstawowej, umie je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W8, D1.W9, D1.U3, D1.K4. [04] |
K_U05 [3/5] |
Potrafi pod kierunkiem opiekuna dydaktycznego dokonywać obserwacji sytuacji dydaktycznych – analizować proces dydaktyczny z kształcenia językowego i literackiego i opisywać go. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W7, D1.U5. [05] |
K_W07 [3/5] |
Zna strukturę i typy lekcji kształcenia językowego, literackiego i kulturowego w szkole podstawowej oraz umie twórczo spożytkować propozycje dydaktyczne z publikacji polonistycznych, umie budować koncepcje (modele) lekcji językowych, literackich i zintegrowanych w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.U1, D1.U3. [06] |
K_U05 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów i potrafi swoją szczegółową wiedzę z zakresu teorii języka i komunikacji, poetyki opisowej, historycznej oraz zagadnień teorii literatury przełożyć na język lekcji w szkole na drugim etapie kształcenia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.U4, D1.K1. [07] |
KN.2023_W05 [4/5] |
Potrafi własną spójną interpretację tekstu literackiego z zastosowaniem wiedzy o języku przełożyć na język lekcji, stosując typowe metody dydaktyczne w celu wprowadzenia ucznia na drugim etapie kształcenia w procedury odbioru tekstu literackiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U7. [08] |
K_U02 [3/5] |
Przyjmuje postawę otwartą i elastyczną na językowo-kulturowe problemy środowiska szkolnego, jest gotów na budowanie systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K5, D1.K6. [09] |
K_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [L] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Projektowanie [e04] Obserwacja [e06] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
01 |
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
zaliczenie |
06 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |