Nauka o języku: fonetyka artykulacyjna i fonologia Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Nauka o języku: fonetyka artykulacyjna i fonologia
Kod modułu: W1-LO-S1-NJFAF
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu „nauka o języku: fonetyka artykulacyjna i fonologia” mają na celu zaznajomienie studentów_ek z przedmiotem oraz zadaniami badawczymi fonetyki artykulacyjnej i fonologii. Szczegółowo omawiane są zasadnicze pojęcia obu dziedzin wiedzy, w tym m.in. ‘fonem’, ‘głoska’, ‘litera’. Prezentowany jest alfabet slawistyczny i międzynarodowy oraz omawiane są budowa i funkcjonowanie narządów mowy. Zapoznaje się studentów/studentki z artykulacyjną klasyfikacją głosek języka polskiego. Szczegółowo przedstawiane są procesy wynikające z oddziaływania głosek w ciągu fonicznym (upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe). Omawiane są też system fonologiczny polszczyzny oraz kategorie fonologiczne – ich klasyfikacja oraz realizacja. Zapoznaje się studentów z zagadnieniami prozodii polskiej mowy. Poświęca się także uwagę wymowie dialektalnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą językoznawstwa, szczególnie w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii współczesnego języka polskiego [NJFAF_1]
LO_W01 [4/5] LO_KN_W02 [5/5]
ma poczucie odpowiedzialności za pełnione role zawodowe oraz świadomość potrzeby ciągłego zgłębiania wiedzy w zakresie fonetyki i fonologii [NJFAF_10]
LO_K05 [1/5]
ma zaawansowaną wiedzę co do możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii w działaniach diagnostycznych, terapeutycznych oraz promujących dobrą komunikację [NJFAF_2]
LO_W02 [3/5]
zna terminologię w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii oraz rozumie ich miejsce w relacji do innych dziedzin wiedzy, dyscyplin oraz subdyscyplin [NJFAF_3]
LO_W03 [3/5]
umie przygotować transkrypcję fonetyczną [NJFAF_4]
LO_U06 [4/5]
potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii, niezbędnych w diagnozie, profilaktyce i terapii logopedycznej [NJFAF_5]
LO_U09 [2/5]
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie prawidłowej artykulacji głosek [NJFAF_6]
LO_U10 [3/5]
potrafi charakteryzować głoski i fonemy języka polskiego, zapisać wypowiedź fonetycznie oraz odczytać zapis fonetyczny (w alfabecie slawistycznym i międzynarodowym); potrafi opisywać, jak powstają dźwięki mowy, oraz właściwie interpretować zjawiska upodobnień wewnątrz- i międzywyrazowych [NJFAF_7]
LO_KN_U02 [4/5]
ma świadomość znaczenia wiedzy fonetyczno-fonologicznej dla zawodu logopedy oraz potrafi wykorzystywać opinie ekspertów w rozwiązywaniu problemów o charakterze fonetyczno-fonologicznym [NJFAF_8]
LO_K01 [2/5]
jest praktycznie – pod kątem fonetyczno-fonologicznym – przygotowany_a do wykonywania zawodu logopedy [NJFAF_9]
LO_K04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [NJFAF_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie NJFAF_10 NJFAF_4 NJFAF_5 NJFAF_7 NJFAF_9
wykład [NJFAF_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
zaliczenie NJFAF_1 NJFAF_2 NJFAF_3 NJFAF_6 NJFAF_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)