Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Kod modułu: W1-LO-S1-TJJPL
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu „teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii” mają na celu zapoznanie studentów_ek z pojęciami lingwistycznymi, takimi jak język, mowa i mówienie. Koncepcje językoznawcze omawiane są w zestawieniu z koncepcjami neurofizjologicznymi i psychologicznymi. Wprowadzane są treści z obszaru psycholingwistyki, wśród nich pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Przedstawiany jest lingwistyczny, społeczny i poznawczy aspekt badań nad kompetencją komunikacyjną, a także modele wytwarzania i percepcji mowy. Prezentowana jest typologia aktów mowy. Omawiane zjawiska przedstawiane są z uwzględnieniem potrzeb praktyki logopedycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii i zasad opisu procesu komunikacji językowej – zarówno normatywnej, jak i zaburzonej; zna językoznawcze podstawy logopedii i ma wiedzę dotyczącą teorii języka [TJJPL_1]
LO_W01 [3/5] LO_KN_W02 [2/5]
dysponuje wiedzą językoznawczą i zna terminy lingwistyczne przydatne na gruncie praktyki logopedycznej [TJJPL_2]
LO_W03 [4/5]
ma wiedzę o psychologicznych, społecznych i kulturowych działaniach człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach komunikacyjnych [TJJPL_3]
LO_W06 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie wykorzystania wiedzy językoznawczej w postępowaniu logopedycznym; potrafi w procesie planowania diagnozy i terapii logopedycznej współpracować z ekspertami w zakresie nauki o języku [TJJPL_4]
LO_U01 [4/5] LO_KN_U02 [3/5]
ma świadomość znaczenia wiedzy oraz potrafi wykorzystać opinie językoznawcze w rozwiązywaniu problemów dotyczących szeroko rozumianych zaburzeń mowy i komunikacji; potrafi w praktyce logopedycznej wykorzystać zdobytą wiedzę lingwistyczną [TJJPL_5]
LO_K01 [3/5] LO_KN_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [TJJPL_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
zaliczenie TJJPL_1 TJJPL_2 TJJPL_3 TJJPL_4 TJJPL_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)