Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-TJJPL |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia prowadzone w ramach modułu „teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii” mają na celu zapoznanie studentów_ek z pojęciami lingwistycznymi, takimi jak język, mowa i mówienie. Koncepcje językoznawcze omawiane są w zestawieniu z koncepcjami neurofizjologicznymi i psychologicznymi. Wprowadzane są treści z obszaru psycholingwistyki, wśród nich pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej. Przedstawiany jest lingwistyczny, społeczny i poznawczy aspekt badań nad kompetencją komunikacyjną, a także modele wytwarzania i percepcji mowy. Prezentowana jest typologia aktów mowy. Omawiane zjawiska przedstawiane są z uwzględnieniem potrzeb praktyki logopedycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą teorii i zasad opisu procesu komunikacji językowej – zarówno normatywnej, jak i zaburzonej; zna językoznawcze podstawy logopedii i ma wiedzę dotyczącą teorii języka [TJJPL_1] |
LO_W01 [3/5] |
dysponuje wiedzą językoznawczą i zna terminy lingwistyczne przydatne na gruncie praktyki logopedycznej [TJJPL_2] |
LO_W03 [4/5] |
ma wiedzę o psychologicznych, społecznych i kulturowych działaniach człowieka w różnych kontekstach środowiskowych oraz o jego potrzebach komunikacyjnych [TJJPL_3] |
LO_W06 [4/5] |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie wykorzystania wiedzy językoznawczej w postępowaniu logopedycznym; potrafi w procesie planowania diagnozy i terapii logopedycznej współpracować z ekspertami w zakresie nauki o języku [TJJPL_4] |
LO_U01 [4/5] |
ma świadomość znaczenia wiedzy oraz potrafi wykorzystać opinie językoznawcze w rozwiązywaniu problemów dotyczących szeroko rozumianych zaburzeń mowy i komunikacji; potrafi w praktyce logopedycznej wykorzystać zdobytą wiedzę lingwistyczną [TJJPL_5] |
LO_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [TJJPL_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
zaliczenie |
TJJPL_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |