Antropologia literatury
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Antropologia literatury |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-LI-S1-AL |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł poświęcony przedstawieniu podstawowych światowych i rodzimych sposobów ujmowania literatury z perspektywy antropologicznej w opozycji do ujęć formalistyczno-strukturalistycznych. Uczestnicy zapoznają się także z różnymi antropologicznymi koncepcjami rozumienia poszczególnych elementów dzieła literackiego (narracja, podmiot, czas i przestrzeń) i funkcjonowania literatury w związku z mitologią, archetypami, społecznymi i kulturowymi stereotypami. Efektem zajęć jest wykształcenie umiejętności interpretacji tekstów literackich w kontekście podstawowych kategorii antropologiczno-kulturowych, wykształcenie umiejętności analizy zjawisk literackich za pomocą tych kategorii, a także pogłębienie znajomości współczesnego dyskursu literaturoznawczo-antropologicznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada wiedzę o miejscu antropologii literatury w obrębie literaturoznawstwa, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną antropologicznych ujęć literatury [01] |
K_W02 [4/5] |
rozumie związki i zależności między różnymi strategiami i konwencjami narracyjnymi a kulturami, kodami komunikacyjnymi, orientacjami filozoficznymi i antropologicznymi [02] |
K_W03 [3/5] |
potrafi interpretować teksty literackie w kontekście podstawowych kategorii antropologiczno-kulturowych, a także analizować zjawiska literackie za pomocą tych kategorii [03] |
K_U02 [3/5] |
potrafi pracować z tekstem literackim na poziomach jego analizy, interpretacji i wartościowania, a także jego relacji intertekstualnych i intersemiotycznych [04] |
K_U03 [4/5] |
jest gotów do prezentowania świadomej i aktywnej postawy czytelniczej: dociekliwej i krytycznej wobec tekstu, wrażliwej na wieloznaczność utworu literackiego [05] |
K_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |