Podstawy prawa karnego i prawa wykroczeń
                                    
    Kierunek studiów: Administracja
    
    Kod programu: W5-S1AD19.2024
                                
                                
                                
| Nazwa modułu: | Podstawy prawa karnego i prawa wykroczeń | 
|---|---|
| Kod modułu: | ppkpw_a1_03 | 
| Kod programu: | W5-S1AD19.2024 | 
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 | 
| Język wykładowy: | polski | 
| Forma zaliczenia: | egzamin | 
| Punkty ECTS: | 4 | 
| Cel i opis treści kształcenia: | Zadaniem przedmiotu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawa karnego i prawa wykroczeń. Student ma znać instytucje prawa karnego rekonstruujące pojęcie przestępstwa oraz wykroczenia, zasady odpowiedzialności za nie. Student ma posiada umiejętność korzystania z wiedzy teoretycznej, dokonania subsumpcji określonych stanów faktycznych. Student ma posiadać umiejętność odróżnienia dwóch reżimów odpowiedzialności i dokonywać adekwatnego wyboru między nimi. Po ukończeniu zajęć student powinien rozumieć relacje i zależności pomiędzy «klasycznym» prawem karnym a prawem wykroczeń.
W szczególności student, w toku nauki zapoznawany jest z następującymi zagadnieniami:
•	Pojęcie i zasady prawa karnego
•	Ustawa karna i jej stosowanie; źródła, wykładnia, obowiązywanie pod względem czasu, miejsca i osób.
•	Pojęcie przestępstwa i jego struktura.
•	Formy popełnienia przestępstwa; zjawiskowe i stadialne.
•	Okoliczności wyłączające przestępczość; kontratypy, brak winy, znikoma społeczna szkodliwość.
•	Zbieg przestępstw i przepisów ustawy.
•	Pojęcie kary oraz katalog kar i środków karnych.
•	Sądowy wymiar kary i zmiana kary orzeczonej.
•	Środki zabezpieczające.
•	Przedawnienie i zatarcie skazania za przestępstwo
•	Pojęcie wykroczenia i jego struktura
•	Okoliczności wyłączające bezprawność i winę wykroczenia 
•	Formy popełniania wykroczenia (zjawiskowe i stadialne)
•	Jedność i wielość wykroczeń. Zbieg wykroczenia z przestępstwem
•	Kary i środki karne w prawie wykroczeń
•	Zasady wymiaru kary za wykroczenia
•	Przedawnienie i zatarcie skazania za wykroczenia  | 
    
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy | 
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] | 
|---|---|
potrafi przeanalizować dany stan faktyczny oraz dokonać właściwej subsumpcji [U01]  | 
                
                    
                        K_U01 [3/5]  | 
            
potrafi wskazać preferowane rozwiązanie zagadnienia prawnego w naukach penalnych i uzasadnić podjętą decyzję [U02]  | 
                
                    
                        K_U02 [4/5]  | 
            
zna pojęcia prawne, budowę i hierarchię norm prawnych w dziedzinie prawa karnego i prawa wykroczeń [W01]  | 
                
                    
                        K_W12 [5/5]  | 
            
ma wiedzę z zakresu prawa karnego, obejmującą naukę o przestępstwie oraz naukę o karze [W02]  | 
                
                    
                        K_W02 [3/5]  | 
            
ma wiedzę z zakresu prawa wykroczeń, obejmującą naukę o wykroczeniu oraz naukę o karze [W03]  | 
                
                    
                        K_W12 [4/5]  | 
            
zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej w zakresie przepisów prawa karnego i prawa wykroczeń [W04]  | 
                
                    
                        K_W03 [4/5]  | 
            
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się | 
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 30 | 
                    
                        Wykład informacyjny/kursowy [a01]  | 
                egzamin | 
                    
                        U01 | 
            
| ćwiczenia [02] | 30 | 
                    
                        Odczyt [a04]  Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07]  | 
                zaliczenie | 
                    
                        U01 | 
            
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis | 
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach  | 
        
            
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć  | 
        
            
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)  | 
        
            
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich  | 
        
            
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią  jego zapisów  | 
        
            
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej  | 
        
            
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.  | 
        
            
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się  | 
        
            
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się  | 
        
            
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie  | 
        
            
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym  autoedukacja  | 
        
    
| Załączniki | 
|---|
| Opis modułu (PDF) | 
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy | 
| (brak danych) | ||