Elementy logiki dla administratywistów
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024

Nazwa modułu: | Elementy logiki dla administratywistów |
---|---|
Kod modułu: | ela_a1_01 |
Kod programu: | W5-S1AD19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem założeń programowych modułu elementy logiki dla administratywistów jest analiza poprawności rozumowań. Student uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie dotyczącym tematów:
1.Wprowadzenie do semiotyki i semiologii. Znak, język i subjęzyki; główne funkcje języka (deskrypcyjna, ekspresyjna, performatywna). Kategorie syntaktyczne.
2.Nazwy: budowa nazwy (funktory, argumenty), konotacja, denotacja i supozycja nazwy. Szczególne zjawiska językowe (oksymorony, pleonazmy, etc.).
3.Stosunki między zakresami nazw. Podział logiczny.
4.Definicje i definiowanie. Wieloznaczność nazw, ekwiwokacje.
5.Relacje.
6.Sąd i jego terminy. Zdania: budowa, prawdziwość, modalność, zdania pytajne.
7.Zdania złożone, funktory prawdziwościowe. Amfibologie.
8.Tautologie rachunku zdań.
9.Zdania kategoryczne, przekształcanie zdań (konwersja, obwersja, kontrapozycje, inwersje).
10.Kwadrat logiczny, argumenty logiki prawniczej (a fortiori, a contrario, reductio ad absurdum).
11.Sylogizm kategoryczny, entymematy i epicherematy.
12.Rozumowania: dedukcyjne, redukcyjne, progresywne i regresywne.
13.Wyjaśnianie i sprawdzanie. O niezawodności rozumowań i zawodności twierdzeń empirycznych. Dowodzenie sądowe.
14.Rozumowania indukcyjne. Kanony Milla.
15.Prawdopodobieństwo (stochastyczne, psychologiczne). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
potrafi argumentować i uzasadniać podejmowane decyzje w administracji [U01] |
K_U02 [4/5] |
potrafi prowadzić rozumowania według reguł niezawodności [U02] |
K_U01 [3/5] |
posiada wiedzę z semantyki i z logiki formalnej oraz zasady powstawania podstawowych praw nauki [W01] |
K_W01 [2/5] |
ma wiedzę na temat administracji jako nauki społecznej i zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk społecznych, w tym sposoby definiowania, klasyfikacji i typologii pojęć prawniczych [W02] |
K_W01 [2/5] |
zna pojęcia prawne, budowę i hierarchię norm prawnych, a także zna wnioskowania prawnicze, a w szczególności podstawowe prawa logiki [W03] |
K_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [02] | 30 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] | Aktywności komplementarne do zajęć | działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
semestr zimowy 2024/2025 | Elementy logiki dla administratywistów [W5-AD-S1-ELdA] | polski |