Podstawy tekstologii i edytorstwa naukowego
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy tekstologii i edytorstwa naukowego |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-E-S1-PTEN |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu osoby uczestniczące w zajęciach poznają pojęcie i podstawowe problemy tekstologii. Omówione zostaną zagadnienia z zakresu krytyki tekstu: przyczyny skażenia przekazów, wybór podstawy wydania, ustalanie autorstwa, budowa i zakres aparatu krytycznego. Przedmiotem analizy będą metody wydawania (stemmatyczna i genetyczna) oraz wybrane przykłady rozwiązań edytorskich z różnych obszarów literatury i piśmiennictwa (XVI-XXI w.). Osoby uczestniczące zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie kolacjonowania, transkrypcji tekstów oraz nauczą się kategoryzować i charakteryzować edycje naukowe. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna specyfikę przedmiotową i podstawy metodologiczne tekstologii i edytorstwa naukowego [01] |
K_W01 [4/5] |
zna specyfikę przedmiotową i podstawy metodologiczne tekstologii i edytorstwa naukowego [02] |
K_W04 [4/5] |
zna główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia polskiego edytorstwa naukowego [03] |
K_W05 [4/5] |
potrafi dokonywać pogłębionej oceny, krytycznej analizy wybranych edycji [04] |
K_U04 [3/5] |
potrafi adekwatnie dobierać i stosować metody i narzędzia właściwe dla warsztatu polonisty i edytora [05] |
K_U06 [4/5] |
kieruje się zasadami etyki w pracy edytora [06] |
K_K07 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
04 |
wykład [W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |