Antyczne źródła kultury literackiej
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Antyczne źródła kultury literackiej |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-S1-AZKE |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu osoby studiujące zapoznają się z uwarunkowaniami inspiracji formalno-estetycznych, tematycznych oraz ideowych, których źródłem była literatura grecko-rzymskiego antyku w świecie kultury zachodniej na przestrzeni późniejszych epok. Zdobywają elementarne umiejętności ułatwiające korzystanie z literackiego dorobku antyku: transliteracji i transkrypcji alfabetu greckiego, poprawnego czytania tekstu w j. łacińskim, korzystania ze słowników greckich i łacińskich, poszukiwania informacji z zakresu wiedzy przedmiotowej. Poznają wybrane zabytki literatury greckiej i rzymskiej istotne z punktu widzenia kształtowania się kultury literackiej na ziemiach polskich i z uwzględnieniem kontekstu zagadnień takich jak: przynależność społeczna, dyskursy tożsamościowe, ścieranie się wartości, idei, norm, powstawanie i przemiany konwencji i gatunków literackich. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna wybrane zabytki literackie grecko-rzymskiego antyku istotne z punktu widzenia kształtowania się kultury literackiej na ziemiach polskich. Potrafi zdefiniować je pod względem gatunkowym [01] |
K_W07 [4/5] |
zna czynniki, które decydowały o stanie zachowania literatury grecko-rzymskiego antyku, konsekwencje upowszechnienia się tej literatury w epoce renesansu i epokach późniejszych oraz rolę, jaką w owym procesie odegrała edukacja literacka [02] |
K_W09 [3/5] |
potrafi na wybranych przykładach scharakteryzować zależności między kulturą literacką a jej zapleczem instytucjonalnym i warunkami socjoekonomicznymi; na przekładach scharakteryzować rolę literatury w kształtowaniu dyskursów tożsamościowych; na przykładach scharakteryzować propagandowy i krytyczny potencjał literatury [03] |
K_U05 [4/5] |
potrafi przetransliterować i przetranskrybować tekst napisany znakami alfabetu greckiego, poprawnie odczytać tekst w języku łacińskim, znaleźć wybrane słowo w słowniku greckim i łacińskim i wykorzystać objaśnienia zawarte w hasłach słownikowych [04] |
K_U09 [4/5] |
potrafi wziąć udział w grupowej dyskusji poświęconej interpretacji tekstu literackiego [05] |
K_U02 [3/5] |
jest gotów do przedstawiania własnych argumentów i oceniania cudzych, a także dokonywania syntez [06] |
K_K04 [3/5] |
jest gotów odnajdywać informacje dotyczące wiedzy przedmiotowej, korzystając z opracowań, kompendiów i innych źródeł, w tym internetowych [07] |
K_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [K] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |