Warsztat medialno-krytyczny
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Warsztat medialno-krytyczny |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-LI-S1-WMK |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem warsztatu jest zapoznanie studentów z teorią i praktyką tworzenia tekstów krytycznoliterackich oraz zasad ich funkcjonowania w sferze publicznej. W części teoretycznej zostaną omówione podstawowe konwencje i struktury gatunkowe (nota, recenzja i jej odmiany, szkic itp.) ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i charakteru publikacji oraz użytego medium (z akcentem położonym na media cyfrowe). Część praktyczna zajęć zostanie zorganizowana wokół pracy studentów polegającej na konstruowaniu i redagowaniu własnych tekstów krytycznoliterackich. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna główne formy (gatunki i podgatunki) współczesnej krytyki literackiej oraz dominujące dyskursy krytycznoliterackie [01] |
K_W04 [4/5] |
zna i rozumie aktualne tendencje w tworzeniu opinii o literaturze; zna główne reguły (typy argumentacji) kształtujące „rynek opinii” [02] |
K_W08 [4/5] |
potrafi zrekonstruować retorykę tekstu krytycznoliterackiego, a także rozpoznać najważniejsze konteksty pozaliterackie, które determinują formułowane opinie o literaturze [03] |
K_U04 [4/5] |
potrafi samodzielnie sformułować opinię o dziele literackim lub wiodącej tendencji w obszarze szeroko pojętego piśmiennictwa – w postaci poprawnie skonstruowanej własnej wypowiedzi tekstowej [04] |
K_U01 [3/5] |
jest gotów do krytycznej analizy aktualnych zjawisk literackich, zwłaszcza tych, które wymagają zajęcia oryginalnego (autorskiego) stanowiska [05] |
K_K02 [3/5] |
jest gotów do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim, obserwowania zjawisk zachodzących w polu literackim, a także włączania się w spory i dyskusje o literaturze [06] |
K_K03 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |