Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-E6-MEPL1 |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł przygotowuje osoby studiujące do zaangażowanej działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji plastycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w obszarze edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji plastycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka/ucznia oraz sposoby rozwijania jego twórczej aktywności; zna zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej oraz metody i techniki diagnozowania dziecka/ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze (E.6.W1; E.6.W2; E.6.W3; E.6.E4) [PP-E6-MEPL1_1] |
PP_W_10 [4/5] |
studentka/student potrafi zachęcić dziecko/ucznia do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych i do zainteresowania się dziełem plastycznym oraz diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia (E.6.U1; E.6.U3; E.6.U4) [PP-E6-MEPL1_2] |
PP_U_02 [4/5] |
osoby studiujące są gotowe do działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych i inspirowania dzieci/uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (E.6.K1; E.6.K2) [PP-E6-MEPL1_3] |
PP_K_02 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PP-E6-MEPL1_fns_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] |
zaliczenie |
PP-E6-MEPL1_1 |
| ćwiczenia [PP-E6-MEPL1_fns_2] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Ekspozycja [c01] Pokaz/demonstracja [c06] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PP-E6-MEPL1_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||