Blok fakultatywny H - człowiek etyczny
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Blok fakultatywny H - człowiek etyczny |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-C-BH_CZE |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr zimowy 2027/2028 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | W ramach zajęć jest możliwość wyboru przez osoby studiujące - z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie - nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł ma na celu ukształtowanie człowieka etycznego, uczciwego, starającego się działać na podstawie uniwersalnych zasad etycznych i praw moralnych, znającego i przestrzegającego zasad etyki zawodu nauczyciela. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie etykę zawodową nauczyciela, znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego (A.1.W3) oraz sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (A.2.W5), a także wymagania etyczne badań naukowych z udziałem dzieci oraz dylematy i wybory etyczne na różnych etapach badania/diagnozy środowiska wychowawczego (A.2.W4; K.W7) [PP-C-BH-CZE_1] |
PP_W_01 [4/5] |
studentka/student potrafi kierować się zasadami etycznymi w trakcie analizy i ewaluacji skuteczności/rezultatów procesu wychowania, kształcenia oraz kształtować przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, z nastawieniem na ich osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1); potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela - wskazywać wartościowe cechy podejść wychowawczych i ich zagrożenia dla podmiotowości dziecka/ucznia oraz odpowiedzialnie organizować zajęcia (A.1.U4; A.2.U2) [PP-C-BH-CZE_2] |
PP_U_10 [3/5] |
studentka/student przejawia gotowość do stosowania norm etycznych w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla godności, podmiotowości człowieka (A.1.K4), a także do kierowania się wrażliwością etyczną, przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci/uczniów, formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów oraz budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia (C.K1; C.K2; C.K3) [PP-C-BH-CZE_3] |
PP_K_01 [4/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PP-C-BH_CZE_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PP-C-BH-CZE_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||