Intersemiotyczna interpretacja tekstów kultury w edukacji i terapii
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Intersemiotyczna interpretacja tekstów kultury w edukacji i terapii |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-F-IIT |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie z możliwościami zastosowania intersemiotycznej interpretacji tekstów kultury (literatury, teatru, filmu) w celu doskonalenia własnych kompetencji intelektualnych i emocjonalnych oraz tworzenia okazji ekspresyjnych sprzyjających rozwojowi wychowanków we własnej praktyce nauczycielskiej. Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji eksponującej, realizowanej strategią w poszukiwaniu śladów oraz aktualizacji potencjalności wychowanków (w tym cech modalnościowych). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie formy współpracy z dziećmi/uczniami z uwzględnieniem znaczenia kultury i istoty doświadczenia zapośredniczonego w edukacji i wychowaniu, w tym w zaspokajaniu potrzeb uczniów i wychowanków o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, a także przesłanki intersemiotycznej analizy i interpretacji stosowanej w odkrywaniu i wyjaśnianiu różnych tekstów kultury w edukacji dziecka (opartej na zastosowaniu metod polisensorycznych: improwizacji, inscenizacji, dramy i teatralizacji, wizualizacji kinestetycznej) (F.W6; C.W1) [PP-F-IIT_1] |
PP_W_03 [3/5] |
studentka/student potrafi określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka/ucznia, zaplanować i przeprowadzić spersonalizowane zajęcia oparte o strategię intersemiotyczną, uwzględniającą potrzeby, możliwości i uzdolnienia modalnościowe dzieci/uczniów (F.U2; C.U2) [PP-F-IIT_2] |
PP_U_02 [4/5] |
osoby studiujące są gotowe do obcowania z kulturą i sztuką dla aktualizacji potencjalności intelektualnej oraz rozwijania kompetencji emocjonalnych własnych i wychowanka (organizowania intersemiotycznego odkrywania „sensu dla siebie” i wykorzystania sytuacji ekspresyjnych dla podjęcia autorefleksji) (F.K2; C.K2) [PP-F-IIT_3] |
PP_K_02 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PP-F-IIT_fns_1] | 10 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Plakat/poster [c05] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] |
zaliczenie |
PP-F-IIT_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||