Korekta zaburzeń rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Korekta zaburzeń rozwoju dziecka
Kod modułu: PP-C-KZRD
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł koncentruje się na zagadnieniach dotyczących różnic pomiędzy rozwojem prawidłowym a zaburzonym, biologicznych i społecznych przyczyn zaburzeń rozwoju i zachowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz umiejętności wielostronnej analizy tych uwarunkowań z uwzględnieniem teorii, czynników ryzyka, klasyfikacji zaburzeń rozwoju i zachowania, a także na projektowaniu działań pedagogicznych, z uwzględnieniem spersonalizowanych programów korygujących, dydaktyczno-wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka/ucznia o specjalnych potrzebach rozwojowych, edukacyjnych, uwarunkowanych niepełnosprawnością, czy innymi przyczynami biopsychospołecznymi, przejawiającymi się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego; zna i rozumie przejawy trudności w rozwoju, zachowaniu, ich klasyfikacje, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem/uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów i zasady tworzenia, doboru zadań rozwojowych oraz spersonalizowanych programów terapeutycznych, edukacyjnych (C.W1; C.W2; C.W3; F.W2; F.W3; F.W4) [PP-C-KZRD_1]
PP_W_03 [4/5] PP_W_13 [4/5]
studentka/student potrafi rozpoznawać potrzeby i możliwości dzieci/uczniów, określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka/ucznia i jego rodziców lub opiekunów, a także projektować, dobierając i wykorzystując dostępne materiały i metody pracy, adekwatnie do celów zajęcia terapeutyczne i działania pedagogiczne oraz ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym, a także wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny i pracy nad własnym rozwojem (C.U1; C.U2; C.U4; C.U8; F.U2,F.U3) [PP-C-KZRD_2]
PP_U_02 [4/5] PP_U_03 [4/5] PP_U_04 [4/5] PP_U_09 [3/5]
studentka/student przejawia gotowość do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami/opiekunami dziecka/ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji oraz do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (C.K3; F.K1) [PP-C-KZRD_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-C-KZRD_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
egzamin PP-C-KZRD_1
ćwiczenia [PP-C-KZRD_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Obserwacja [e06] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-C-KZRD_2 PP-C-KZRD_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)