Moduł do wyboru: Techniki teatralne w pracy z dzieckiem
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Moduł do wyboru: Techniki teatralne w pracy z dzieckiem |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-C-MTPD |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Moduł oscyluje wokół roli inicjacji czytelniczej, teatralnej w stymulowaniu aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie zagadnienia dobrostanu dziecka, w tym zasady wykorzystywania spontanicznej/celowej zabawy, improwizacji, inscenizacji, inicjacji - czytelniczej, teatralnej - do stymulowania rozwoju dziecka/ucznia (C.W1) [PP-C-MTPD_1] |
PP_W_03 [3/5] |
studentka/student potrafi kształtować środowisko uczenia się z wykorzystaniem technik dramowych, improwizacji, inscenizacji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień wychowanka, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój (C.U1.) oraz dobrać techniki teatralne w celu zorganizowania warunków sprzyjających wspólnotowemu i kooperacyjnemu uczeniu się, angażujących emocjonalnie, motywacyjnie i poznawczo (C.U5.), a także identyfikować i rozbudzać zainteresowania czytelnicze, teatralne i zdolności dzieci/uczniów, dostosowywać sposoby i formy inscenizacyjne do ich zasobów (C.U6) [PP-C-MTPD_2] |
PP_U_03 [3/5] |
formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci lub
uczniów, w tym wobec kultury i sztuki, oraz inspirowania dzieci lub uczniów do
wyrażania swojej indywidualności w sposób twórczy [PP-C-MTPD_3] |
PP_K_02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PP-C-MTPD_fns_1] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Projekcja [c02] Spektakl [c04] Pokaz/demonstracja [c06] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] |
zaliczenie |
PP-C-MTPD_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||