Moduł do wyboru: Metody aktywizujace w edukacji Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: Moduł do wyboru: Metody aktywizujace w edukacji
Kod modułu: PP-A2-MMAE
Kod programu: W6-NMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Celem modułu jest uzyskanie przez studentkę/studenta takiego poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej, aby mogła/mógł prowadzić skuteczną pracę z dziećmi najmłodszymi, będąc świadomą/świadomym roli doboru metody i jej oddziaływania na efektywność kształcenia oraz identyfikowanie i rozwój zasobów dzieci/uczniów (w czym pomocne jest inicjowanie i monitorowanie indywidualnej współpracy z wychowankiem w trakcie regularnych, zaplanowanych spotkań opartych na elementach tutoringu, mających na celu wspieranie jego kreatywności, zainteresowań, samodzielnego dochodzenia do prawidłowego rozwiązania problemów/zadań oraz motywowanie do działania i umiejętne pokonywanie trudności).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci /uczniów o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych, zasady projektowania działań edukacyjnych, strategie, aktywizujące metody oraz techniki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (A.2.W2; D.W2) [PP-A2-MMAE_1]
PP_W_10 [4/5] PP_W_11 [4/5] PP_W_13 [3/5]
studentka/student potrafi wybrać i zastosować metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z uwzględnieniem możliwości i uzdolnień dzieci/uczniów oraz spersonalizowanego podejścia względem wychowanków, a także animować - wykorzystując zabawy, technologię komunikacyjno-informacyjną - realizację ich zespołowych działań edukacyjnych oraz ocenić przydatność metod aktywizujących i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (A.2.U4; A.2.U5) [PP-A2-MMAE_2]
PP_U_03 [3/5] PP_U_04 [3/5] PP_U_05 [2/5] PP_U_08 [3/5]
osoby studiujące są gotowe do wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego, podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie znajomości i wykorzystania metod aktywizujących na etapie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, kierując się szacunkiem dla dzieci/uczniów (A2.K1) [PP-A2-MMAE_3]
PP_K_01 [3/5] PP_K_08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PP-A2-MMAE_fns_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PP-A2-MMAE_1 PP-A2-MMAE_2 PP-A2-MMAE_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)