Moduł do wyboru: Metody aktywizujace w edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024

Nazwa modułu: | Moduł do wyboru: Metody aktywizujace w edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PP-A2-MMAE |
Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma charakter wybieralny - osoby studiujące mają możliwość wyboru (z przygotowanej listy propozycji, modyfikowanej rokrocznie) nadrzędnego zagadnienia, czyli wiodącego bloku tematycznego wokół którego będzie się koncentrował zakres treści prezentowanych i analizowanych podczas zajęć w formie ćwiczeń. Celem modułu jest uzyskanie przez studentkę/studenta takiego poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej, aby mogła/mógł prowadzić skuteczną pracę z dziećmi najmłodszymi, będąc świadomą/świadomym roli doboru metody i jej oddziaływania na efektywność kształcenia oraz identyfikowanie i rozwój zasobów dzieci/uczniów (w czym pomocne jest inicjowanie i monitorowanie indywidualnej współpracy z wychowankiem w trakcie regularnych, zaplanowanych spotkań opartych na elementach tutoringu, mających na celu wspieranie jego kreatywności, zainteresowań, samodzielnego dochodzenia do prawidłowego rozwiązania problemów/zadań oraz motywowanie do działania i umiejętne pokonywanie trudności). |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
studentka/student zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci /uczniów o zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych, zasady projektowania działań edukacyjnych, strategie, aktywizujące metody oraz techniki pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (A.2.W2; D.W2) [PP-A2-MMAE_1] |
PP_W_10 [4/5] |
studentka/student potrafi wybrać i zastosować metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z uwzględnieniem możliwości i uzdolnień dzieci/uczniów oraz spersonalizowanego podejścia względem wychowanków, a także animować - wykorzystując zabawy, technologię komunikacyjno-informacyjną - realizację ich zespołowych działań edukacyjnych oraz ocenić przydatność metod aktywizujących i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej (A.2.U4; A.2.U5) [PP-A2-MMAE_2] |
PP_U_03 [3/5] |
osoby studiujące są gotowe do wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego, podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie znajomości i wykorzystania metod aktywizujących na etapie wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej, kierując się szacunkiem dla dzieci/uczniów (A2.K1) [PP-A2-MMAE_3] |
PP_K_01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PP-A2-MMAE_fns_1] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Pokaz/demonstracja [c06] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PP-A2-MMAE_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |