Kultura języka z retoryką
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Kultura języka z retoryką |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-I-KJR |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2028/2029 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie osób studiujących z podstawową wiedzą na temat kultury języka polskiego i retoryki, dotyczącą m.in. etyki i estetyki słowa, zagadnień poprawnościowych z uwzględnieniem zmian zachodzących w języku na przestrzeni wieków.
Moduł ten obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielom do realizacji zadań związanych z codziennym kontaktem z drugim człowiekiem – dzieckiem i dorosłym. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie pojęcie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; zagadnienia praktyki wystąpień publicznych; zasady etyki słowa i etykietę korespondencji tradycyjnej i elektronicznej; zagadnienia poprawności i sprawności językowej; procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia; podstawy języka polskiego, w tym znajomość gramatyki i stylistyki, zna rodzaje komunikatów, ich cele i formy, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy językowe, a także korzystać z pomocy słowników i wydawnictw PWN czy Poradni Językowych (I.W1, I.W2, I.W3, I.W4) [PP-I-KJR_1] |
PP_W_17 [5/5] |
studentka/student potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku mówionym, jak i pisanym na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych; sprawnie komunikować się;
poprawnie używać języka polskiego (I.U1. I.U2) [PP-I-KJR_2] |
PP_U_15 [5/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do komunikacji interpersonalnej; używania języka specjalistycznego i porozumiewania się przy użyciu rozmaitych kanałów komunikacyjnych; dbałości o kulturę wypowiedzi (I.K1) [PP-I-KJR_3] |
PP_K_05 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia [PP-I-KJR_fns_1] | 20 |
Opis [a03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PP-I-KJR_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||