Etnopedagogika
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Etnopedagogika |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-C-E |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr zimowy 2028/2029 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 1 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu analizę problematyki kultury w edukacji, zrozumienie metodologicznych problemów etnopedagogiki. Koncentruje się na przedmiocie etnopedagogiki , edukacji i enkulturacji w procesie wspierania rozwoju człowieka (dziecka/ucznia) i jego kultury oraz kształtowaniu myślenia o wychowaniu w kontekście kultury lokalnej, pogranicza kultur, kultury narodowej, obywatelskiej, europejskiej. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
student/studentka zna i rozumie edukację w kontekście wzajemnych powiązań kultury i człowieka, a także aparaturę pojęciową związaną z etnopedagogiką, jej przedmiot i odnosi tę wiedzę w zakresie wspierania rozwoju dziecka/ucznia o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach edukacyjnych oraz uwzględnianie założeń etnopedagogiki przy organizacji środowiska wychowawczego (C.W1; C.W2) [PP-C-E_1] |
PP_W_02 [3/5] |
student/studentka potrafi kształtować przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci/uczniów, należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój, a także w sposób krytyczny oceniać, dobierać i modyfikować strategie działania edukacyjnego, sytuacje edukacyjne w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki , wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne,
status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. (C.U1; C.U2) [PP-C-E_2] |
PP_U_02 [3/5] |
osoby studiujące są gotowe do formowania wartościowych indywidualnie i społecznie zachowań i postaw dzieci/uczniów, w tym wobec kultury oraz do rozpoznawania specyfiki problemów edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. w środowisku lokalnym, regionalnym (C.K2) [PP-C-E_3] |
PP_K_02 [3/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PP-C-E_fns_1] | 10 |
Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PP-C-E_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||