Teoria wychowania
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-NMPP19.2024
| Nazwa modułu: | Teoria wychowania |
|---|---|
| Kod modułu: | PP-A1-TW |
| Kod programu: | W6-NMPP19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest ukazanie teorii wychowania jako jednej z subdyscyplin pedagogiki. Osoby studiujące mają możliwość zaznajomienia się z teoretycznymi i praktycznymi koncepcjami wychowania oraz aktualnym stanem badań. Moduł przybliża cele, sposoby, formy, środki, warunki działalności wychowawczej podejmowanej wobec dzieci z uwzględnieniem różnych środowisk wychowawczych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
studentka/student zna i rozumie interdyscyplinarny charakter zagadnień związanych z procesem wychowania (ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania) oraz teorie dotyczące wychowania i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu teorii wychowania oraz istotę i funkcje wychowania, a także proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę charakteryzuje główne środowiska wychowawcze, wybrane strategie, metody i techniki wychowania, program pracy wychowawczej; zna i rozumie zagadnienia związane z przedszkolem/szkołą jako instytucją wychowawczą - obowiązki nauczyciela w roli wychowawcy (A1.W2. A1.W3) [PP-A1_TW_1] |
PP_W_01 [3/5] |
studentka/student potrafi dokonywać identyfikacji trudności związanych z procesem wychowania występujących w pracy pedagoga, nauczyciela-wychowawcy, zagrożeń w przedszkolu, szkole oraz wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych oraz rozpoznania charakteru wychowania w praktyce edukacyjnej i nawiązywania współpracy w zakresie działalności wychowawczej ze środowiskiem pozaszkolnym (A1.U2) [PP-A1_TW_2] |
PP_U_01 [3/5] |
studentka/student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych (A1.U1) [PP-A1_TW_3] |
PP_U_01 [3/5] |
studentka/student wykazuje gotowość do współdziałania w zakresie promocji wiedzy o wychowaniu, pogłębiania wiedzy z zakresu teorii wychowania; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych (A1.K1) [PP-A1_TW_4] |
PP_K_05 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [PP-A1-TW_fns_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
PP-A1_TW_1 |
| ćwiczenia [PP-A1-TW_fns_2] | 10 |
Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PP-A1_TW_2 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||